GRUPA I 3-latki

1. Zabawa stymulująca rozwój mowy.
Wypowiadanie słów z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności.
Rodzic wypowiada polecenia, dziecko powtarza i wykonuje podskoki .
Skacze piłka po podłodze (podskoki na dwóch nogach);
Skacze piłka na jednej nodze (podskoki na prawej nodze);
Skacze piłka na drugiej nodze (podskoki na lewej);
Skacze piłka wysoko – hop! (wysokie podskoki z klaśnięciem nad głową ).
2. „Cebulki” – poszerzanie wiadomości dzieci na temat niezbędnych warunków do rozwoju roślin oraz założenie hodowli.
Proszę,by dzieci wsadziły jedną cebulę do pojemnika z wodą,a drugą do pojemnika z ziemią. Wcześniej mogą ozdobić pojemniki np: flamastrami, naklejkami.
Porozmawiajcie z dziećmi, jak należy dbać o rośliny,co jest im potrzebne do życia (woda, światło ,odpowiednia temperatura).
Dzieci będą dbały o nie, podlewały, obserwowały wzrost obydwu cebul (Która szybciej będzie miała szczypiorek? Która wymaga większej pielęgnacji?
Podaję link do „Bajki o roślinach,”
https://youtu.be/WoIF1GjMLtQ
3. Zabawa matematyczna.
„Pary”
Drodzy Rodzice, poproście dzieci: „Znajdź dwa takie same przedmioty w domu ”, „Daj mi dwa duże auta”, „Wybierz dwa żółte klocki”, itp.

 

GRUPA II 3-4latki

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Zabawa z wiosną”.

Stąpa wiosna po łące.

Idzie cicho i słucha.

Tyle dźwięków cudownych

wpada wiośnie do ucha!

 

„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!

Chyba też się pobawię.

Aka, aku, aki, ka

i pobiegam po trawie”.

 

Wiosna goni motylka.

Wiosna bawi się z osą.

Zdjęła swoje buciki,

bo pobiegać chce boso.

 

„Oko, oka, oke, ke!

Ale tu jest przyjemnie.

Ika, ika, ike, ke.

Bawcie się już beze mnie!”

 

I pobiegła do lasu!

I pobiegła radosna,

nasion garść wysypując.

Taka właśnie jest wiosna!

 

Rodzic prezentuje wiersz po raz pierwszy i omawia z dzieckiem jego tekst. Następnie mówi go jeszcze raz, a dziecko powtarza znajdujące się w nim sylaby.

2. Zabawa ruchowa inspirowana tekstem wiersza. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko w dowolny sposób ilustruje ruchem jego treść, naśladując czynności wykonywane przez wiosnę

3. Dźwięki wokół nas – ćwiczenia słuchowe.

Rodzic eksperymentuje wraz z dzieckiem z wytwarzaniem dźwięków powstałych przez: darcie gazety, szuranie torebką foliową, stukanie palcem w folię aluminiową, stukanie kredką w pudełko plastikowe, bulgotanie wody w szklance – dmuchanie przez rurkę, zasuwanie suwaka przy bluzie itp. Następnie dziecko siedzi na dywanie, tyłem do rodzica, słucha dźwięków i je rozpoznaje. Na zakończenie dziecko może bawić się w parze z rodzicem  – dziecko podaje zagadkę, rodzic odgaduje.

 

GRUPA III 4latki

1. Zabawy ruchowe dla dziecka i rodzica

  1. Zabawa „Wspólne kroki”- dziecko i rodzic w parach; dziecko opiera się stopami na stopach dorosłego i próbuje utrzymać równowagę.
  2. Zabawa „Przepychanka”- para oparta o siebie plecami i zadaniem ich jest wypchanie przeciwnika na przeciwną stronę czyli pchanie się na siebie plecami.
  3. Zabawa „Cukierek”- dziecko zwinięte leży na podłodze, rodzic próbuje rozwinąć zwinięty cukierek, czyli rozprostować dziecko, a te stawia opór.
  4. Zabawa „Skała”- rodzic stoi nieruchomo, a dziecko próbuje go przesunąć.
  5. Zabawa „ Statki” – dziecko leży na plecach na dywaniku, rodzic ciągnie je za nogi
  6. Zabawa „ Zaprzęg” – dziecko leży na brzuchu na dywaniku, rodzic ciągnie je za ręce.
  7. Zabawa „ Przylepa” – bieg swobodny – na hasło rodzica dziecko ma się złączyć z nim łokciami, kolanami lub innymi częściami ciała.

2.Wypełnianie konturu przebiśniegu farbą.

kwiat

3.„Co słychać” – zabawa słuchowa . Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków dochodzących z otoczenia. Nazywanie czynności, które je wywołują, np. zamykanie drzwi, zmywanie, odkurzanie. Określanie z jakiej odległości dochodzi dźwięk np. z bliska, oraz skąd np. z korytarza, z pokoju obok, zza okna.

GRUPA IV 5latki

1.Zapoznanie z wierszem A. Wojtyły:

wiersz

2.”Zebra”- zabawa plastyczna.

Potrzebujemy:

– jedna dłuższa rolka (od ręcznika papierowego),

– trzy krótsze rolki (od papieru toaletowego),

– biała bibuła,

– czarny papier samoprzylepny (możecie zastąpić czarną bibułą),

– ruchome oczy,

– klej,

– taśma klejąca,

– nożyczki.

Przystępujemy do pracy. Bibułę przycinamy wszerz, żeby powstały długie serpentyny.

Z czarnego papieru wycinamy kółko i obklejamy jedną końcówkę krótszej rolki – to będzie nos zebry. Układamy kontur zebry i obklejamy go taśmą klejącą.Oklejone rolki smarujemy klejem i obwijamy białymi serpentynami. Ozdabiamy zebrę czarnymi paskami. Robimy ogon, uszy i grzywę.

Instrukcja z użyciem zdjęć na stronie: https://ccdd.com.pl/zebra/

3.”Do celu”- zabawa ruchowa.

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety. Powodzenia!

 

GRUPA V 4-5latki

1.Eksperyment z solą – do jego wykonania potrzebne będą:

szklanka lub słoik o pojemności ok 0,25l,

– sól,

– patyczek (ołówek, kredka lub słomka),

– sznurek (najlepiej wełniany i gruby),

– ciepła woda.

Na początku przygotowujemy roztwór soli kuchennej: dodajemy stopniowo soli do wody wytrwale mieszając, aż do momentu kiedy zauważycie, że sól mimo mieszania nie chce się rozpuszczać. Następnie należy do patyczka przywiązać wełniany sznurek. Patyczek połóżcie na szklance (słoiku) w taki sposób, aby sznurek dotykał dna naczynia. Teraz ustawcie szklankę (słoik) w ustronne miejsce, cierpliwie czekajcie (3-4 dni), codziennie obserwujcie i patrzcie co z tego wyjdzie.

2.Wysłuchanie piosenki pt.: „Wiosna” (sł. i muz. K. Bayer)

link do  piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk&feature=youtu.be

Promyk słońca wyjrzał zza chmury

i zobaczył świat szarobury.

I pomyślał „kto tu pomoże?

świat taki szary być nie może.”

Ref: Kto obudzi pąki kwiatów? – Wiosna!

Kto pokaże gniazdo ptakom?- Wiosna!

Kto wygoni misia z nory?- Wiosna!

Zazieleni pola bory?

Promyk słońca spotkał wiosenkę

i zaśpiewał krótką piosenkę:

„Daj wiosenko kwiatków troszkę

i obudź misia, obudź rzeczkę”

Ref:  Kto obudzi …

III. I wiosenka go posłuchała,

kolorowe kwiaty dała.

Zabłysnęła w krąg kolorami

i już zostanie teraz z nami.

Ref:  Kto obudzi …

Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki. Pytania pomocnicze:

– Kto wyjrzał zza chmury?

– Jaki świat zobaczył promyk słońca?

– Z kim spotkał się promyk słońca?

– Kto miał obudzić przyrodę?

– Jaki nastrój ma ta piosenka?

Następnie możecie poprosić dziecko, aby powtarzało za Wami fragmenty tekstu piosenki, nuciło na sylabach la, la, la, włączyło się do wspólnego śpiewu.

3.Praca plastyczna „Wiosenne drzewo” – przygotujcie: kolorowe kartki, bibułę w kolorze zielonym, różowym, białym, rolkę po papierze toaletowym, klej. Szczegóły wykonania tutaj: https://youtu.be/VPXHrMOmIGU

4 i 5-latki

 

GRUPA VI 6latki

1.Zabawa dydaktyczna „Prawda, czy fałsz”.

Drodzy Rodzice. Jedno z Was czyta zdania, z którymi dzieci mogą się zgodzić lub nie. Zgoda – dzieci podskakują obunóż kilka razy. Fałsz – dzieci robią przysiady. Można do tej zabawy zaprosić wszystkie dzieci w domu. Wygrywa grupa, która będzie miała więcej prawidłowych odpowiedzi.

Przykładowe pytania:

  1. Zimą bociany chodzą po łące (prawda / fałsz).
  2. Przysmakiem bociana jest słoninka (prawda / fałsz).
  3. 4 gile i 3 jaskółki = 7 ptaków (prawda / fałsz).
  4. Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen (prawda / fałsz).
  5. Wiosną po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie (prawda / fałsz).
  6. Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki (prawda / fałsz).
  7. Wiosną na łące dzieci lepią bałwana (prawda / fałsz).
  8. Miesiąc, który mamy teraz to marzec (prawda / fałsz).
  9. Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty (prawda / fałsz).
  10. Żaby chowają się przed bocianem w trawie i wołają „kra, kra, kra” (prawda / fałsz).

2.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zamieniamy się w ptaki”.

Na sygnał rodzica (gwizdek) dzieci biegają w różnych kierunkach w wyznaczonym przez rodzica miejscu. Na hasło „bociany” dzieci chodzą podnosząc wysoko nogi, naśladując chód bociana lub stoją na jednej nodze utrzymując równowagę. Na hasło „wrona” zatrzymują się i kraczą „kra, kra, kra”. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

3.Ćwiczenia grafomotoryczne.

SZLACZEK

j. angielski

Domowa zabawa z językiem angielskim

 

,,the food song”

tekst piosenki + tłumaczenie + gesty (Multi‑RoM, ścieżka 41)

 

I like chocolate – Lubię czekoladę

(udaj, że odłamujesz kawałek czekolady i jesz)

Chocolate, chocolate, chocolate

Yum, yum, yum – Mniam…

(pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

 

I like salad – Lubię sałatkę

(udawaj, że kroisz warzywa i mieszasz sałatkę)

Salad, salad, salad Yum, yum, yum

(pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

 

I like sandwiches – Lubię kanapki

(udawaj, że robisz kanapkę z chleba)

Sandwiches, sandwiches, sandwiches

Yum, yum, yum (pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

 

I like sweets – Lubię słodycze

(udawaj, że odpakowujesz cukierek i zjadasz go)

Sweets, sweets, sweets

Yum, yum, yum

(pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

 

I like orange juice – Lubię sok pomarańczowy

(udawaj, że wyciskasz sok z pomarańczy)

Orange juice, orange juice, orange juice

Yum, yum, yum

(pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

 

I like lemonade – Lubię lemoniadę

(udawaj, że otwierasz butelkę i pijesz)

Lemonade, lemonade, lemonade

Yum, yum, yum

(pomasuj swój brzuszek)

Yum, yum, yum!

Zabawa na papierze

,,Wskaż”

Daj dziecku materiał oznaczony numerem 5. Rodzic pokazuje dziecku obrazki, wskazuje, wymienia: chocolate / cake / sandwich / biscuit / sweets / salad / lemonade / orange juice i zachęca do powtarzania. Następnie wydaje polecenia: point to the sandwich. / point to the sweets. / point to the lemonade. / point to the cake. / point to the orange juice. / point to the chocolate. / point to the biscuit. / point to the salad.

 

,,Losowanie”

Rodzic ponownie wykorzystuje materiał oznaczony numerem 5. Rozcina obrazki i wkłada je do woreczka lub nieprzezroczystego pojemnika. Dziecko wybiera je po kolei i mówi po angielsku, co przedstawiają.

 

,,Głodny/spragniony”

Rodzic przypomina dziecku, co oznaczają słowa: hungry / thirsty i prosi o naśladowanie czynności picia lub jedzenia w zależności od tego, który wyraz jest wypowiadany. Następnie prosi malucha o losowanie obrazków przedstawiających jedzenie lub napoje, nazywanie ich i mówienie odpowiednio: hungry lub thirsty.

 

,,Dialogi”

Rodzic jeszcze raz używa obrazków z materiału oznaczonego numerem 5. Rozkłada je przed dzieckiem i mówi: i’m hungry. Zadaniem malucha jest wybranie jednego z obrazków (w tym wypadku przedstawiającego jedzenie) i zapytanie: Chocolate? / Cake? / Sandwich? / Biscuit? / Sweets? / Salad? Rodzic wówczas odpowiada: Thank you i bierze obrazek. Następnie rodzic mówi: i’m thirsty. Dziecko pyta: Lemonade? lub orange juice? Rodzic odpowiada: Thank you i przyjmuje obrazek. Grę można kontynuować, a także zaproponować maluchowi zamianę ról.

food