GRUPA I 3-LATKI

1.Stare dobre „ciepło- zimno”:

Schowanie kilku przedmiotów i zabawa w “ciepło-zimno”, używanie słów “pod”, “za tobą” – aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy (aby było bardziej atrakcyjnie, dziecko może dostawać za każdy odnaleziony przedmiot np. naklejkę). Jest to idealna forma zabawy dla 3 latka.

2.Wspólnie łatwiej:

zapytać dziecko czy chciałby na jeden wieczór zostać prawdziwym kelnerem – prosić o pomoc używając krótkich poleceń. Np. Proszę podaj mamie łyżkę, proszę połóż tę zabawkę na półce etc. I chwalić, chwalić, chwalić. 

3.Zabawy dla dzieci w domu i Coś z niczego:

Zrobienie „nowego” przedmiotu z pudełka po butach, np. samochodu, domu, pilota do telewizora, skrzyni skarbów itp. Można dodatkowo przygotować się do tej zabawy. To znaczy jak robimy skrzynie to udajemy piratów – załóżmy opaski na oko, jak samochód to wybierzmy model i z Internetu wydrukujmy nazwę auta i np. rejestrację. Świetny pomysł zabawy dla dzieci w domu!

GRUPA II 3,4-LATKI

1. „Bałagan” – zabawa dydaktyczna (wskazywanie miejsca wybranych zabawek, przedmiotów znajdujących się w domu).
Rodzic pokazuje dziecku kosz, w którym zgromadził różne zabawki, przedmioty znajdujące
się w domu i proponuje dziecku, aby uważnie rozejrzało się po pokoju.
Dziecko wskazuje prawidłowe miejsce zabawek i przedmiotów następnie odnosi je na
właściwe miejsce.
2. „Sprzątanie” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
Rodzic włącza ulubioną muzykę i pokazuje dziecku czynności związane ze sprzątaniem,
zadaniem dziecka jest naśladowanie tych czynności.
– zamiatanie
– mycie szyb
– trzepanie dywanu
– mycie podłogi
– zmywanie naczyń
– odkurzanie dywanu
Po tej zabawie rodzic prosi dziecko o odgadnięcie i nazwanie wykonywanych czynności.
3. „Domek”-
Dziecko otrzymuje kartę pracy przedstawiającą połowę domku. Dziecko samodzielnie dorysowuje drugą połowę obrazka, a następnie koloruje obrazek.

GRUPA III 4-LATKI

1.Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „ Tęcza”

A kto ciebie, śliczna tęczo,

Siedmiobarwny pasie, 

Wymalował na tej chmurce,

Jakby na atlasie?

Słoneczko mnie malowało

Po deszczu po burzy,

Pożyczyło sobie farby

Od tej pełnej róży.

Pożyczyło sobie farby

Od kwiatków z ogrodu;

Malowało tęczę na znak,

Że będzie pogoda!

Pytania do wiersza dla dzieci:

-Dlaczego na niebie widać tęczę?

-Kiedy można ją zobaczyć?

-Czy bez słońca może pojawić się tęcza?

(Chętni mogą nauczyć się wiersza na pamięć.)

2.Zabawa dydaktyczna – „Jaki to kolor?”.

Rodzic ma przygotowane  kartki w kolorze: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym i fioletowym. Rozkłada je na dywanie i czyta zagadki. Dziecko odgaduje zagadkę  i układa odpowiedni kolor.

1.Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze (czerwony)

2.Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie. (pomarańczowy)

3.To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty)

4. Liście są takie i trawa też, a jaki to kolor już chyba wiesz? (zielony)

5.Jakiego koloru jest niebo, kiedy jest  ładna pogoda? (jasnoniebieski)

6. Jakim kolorem- pytam dziś wszystkich- maluję niebo przed burzą i głębokie morze? (granatowy)

7.W jakim kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy)

Na koniec Rodzic zadaje pytanie:

-Czy można gdzieś zobaczyć wszystkie te kolory razem?

(utrwalenie kolorów w kolejności)

3.Wykonanie pracy plastycznej „ Tęczowe dłonie”

-zabawa sensoryczna w oparciu o zmysły.

Do zabawy potrzebny jest szeroki pędzel lub wałek do malowania dłoni, brystol, ołówek oraz farby w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym i fioletowym. Ołówkiem szkicujemy półkola w których będą odciskane poszczególne kolory tęczy. Rodzic maluje dłonie dziecku, a dziecko  odciska wzdłuż każdego z kręgów.

https://mojedziecikreatywnie.pl

GRUPA IV 5-LATKI

1. Proponuję dzieciom samodzielne lub wspólne z domownikami ułożenie krótkiego wierszyka o wiośnie do portretu, który wcześniej został wykonany i poproszenie rodziców o zapisanie go na odwrocie rysunku. W dalszym ciągu proszę o zachowanie portretów Pani Wiosny.

2. Zabawy ruchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi „Wiosna wokół nas” – dzieci naśladują latające owady, ptaki, zwierzęta budzące się ze snu i starają się imitować głosem dźwięki przez nie wydawane; naśladują odgłosy deszczu, wiatru głosem oraz za pomocą tupania, stukania, skakania, z użyciem kartki papieru lub gazety; samym ruchem naśladują rosnące kwiatki – od nasionka do dużej rośliny. Na zakończenie, wykorzystując pozostały po zabawie papier, proponuję wykonanie z niego wiosennej wydzieranki, np. wiosenny deszczyk, albo wg własnego pomysłu.

3. Zabawa w skojarzenia – tworzymy ciągi skojarzeń do kolejnych słów, np. słońce – chmury – deszcz – woda – picie – herbata – kubek….., itd.

GRUPA V 4,5-LATKI

1.„Kapanie” – ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej na podstawie wiersza Joanny Wasilewskiej. Czytamy wiersz, a dziecko dopowiady wyrazy dźwiękonaśladowcze – na jednym wydechu.

„Kapanie”

Przyszła ciemna chmurka,

Deszcz dopłynął ciurkiem,

Pada deszczyk: kap, kap, kap.

Rynna wodę zbiera,

Kiedy jest ulewa,

Leci woda z rynny: kap, kap, kap.

Deszczyk zmoczył drzewa,

W liściach wodę zbierał.

Pada woda z liści: kap, kap, kap.

W krzakach i trawach 

Rosę porozkładał.

Spadają kropelki: kap, kap, kap.

 

Dziecko na jednym wydechu: wolno i cicho wypowiada słowa: kap, kap, kap.

Dziecko na jednym wydechu: szybko i głośno wypowiada słowa: kap, kap, kap.

2. „Deszczowe krople” – zabawa dydaktyczna.

Do kałuży (obręczy) będą wpadać deszczowe kropelki (wycięte z niebieskiego kartonu). Klaszczemy w dłonie trzy razy, razem z dziećmi liczymy dźwięki i pytamy: Ile kropel wpadło do kałuży? Dziecko wkłada odpowiednią ilość kropel do kałuży. Tupiemy nogą cztery razy. Dziecko liczy dźwięki i wkłada odpowiednią ilość kropel do kałuży. Liczy ułożone krople i mówi, ile ich jest. Po wykonaniu zadania wyjmuje krople z obręczy i zabawa toczy się od nowa.

3. „Wiosenna burza” – zabawa.

Dziecko naśladuje gest spadania deszczu na głowę (obiema rękoma), wykonują ruchy naśladujące wiejący wiatr, który porusza gałęziami drzew raz w prawo, raz w lewo, następnie klaszcze w dłonie mówiąc „błyskawica” i tupie nogami w podłogę mówiąc „grzmot”. Na koniec zatacza krąg nad głową (tęcza).

GRUPA VI 6-LATKI

1. Rozwiązywanie zagadek.

Gdy ciepły marzec powróci wiosną,

białe, puchate na wierzbach rosną. (Bazie)

W białym stroju na dachach spaceruje już od rana,

Uciekają przed nim żaby, bo się boją tego pana. (Bocian)

Chodzą obaj w zgodnej parze.

Razem stoją przez noc ciemną.

Lecz nie pójdą same,ale ze mną. (Buty)

Jaką pierwszą głoskę słyszysz w wyrazach. Podaj inne wyrazy rozpoczynające się głoską „b”. Podziel wyrazy na sylaby i głoski. Ułóż opowiadanie o wiośnie.

2. ,,Bazie”-lepienie z plasteliny i nalepianie na karton. Rozmowa na temat wyglądu bazi, ich kształtu, puszystości, podanie innej nazwy – kotki.

3. Zabawa ruchowa ,,Bocian i żaby”-dziecko chodzi po łące i naśladuje chód bociana :unosi wysoko nogi, naśladuje klekot bociana, na hasło żaby skacze jak żabka.