23.03.2020 r.

 

GRUPA I 3-LATKI

1. „Zwierzaki”

Poproś dziecko, żeby położyło dłoń na kawałku białego papieru i obrysuj ją flamastrem. Ozdób rybkę kolorowymi wzorkami i naklejkami. To wesoła rybka czy smutna? Uśmiecha się czy się krzywi? Odrysuj dłoń jeszcze kilka razy. Jakie jeszcze zwierzęta możecie wymyślić? Kurczak? Dinozaur? Co jeszcze? Może teraz odrysujecie stopę? Na jakie zwierzaki możecie ją przerobić? Puśćcie wodze fantazji!

Zwierzęta z dłoni - krok 2

2. „Wyimaginowane miasto”

Pomaluj duży kwadratowy kawałek kartonu na zielono – to będzie trawa. Potem narysuj czarny pasek – to będzie droga. Pamiętaj, żeby białym markerem narysować znaki na drodze. To tylko jedna ulica, ale jak chcesz, możesz narysować ich więcej! Umyj butelki i pudełeczka po Danonkach. Ozdób je dekoracyjnym lub kolorowym papierem. To będą domki. Może zrobisz z papieru drzwi i okna, żeby wyglądały bardziej jak prawdziwe? Nadaj ulicom nazwy i ponumeruj domy. Ostrożnie przyklej domki na karton – gdy to zrobisz będzie Ci wtedy łatwiej nosić Twoje miasteczko z pokoju do pokoju lub zabrać je do kolegi lub koleżanki.Na koniec dodaj figurki Lego lub Playmobil i trochę samochodów, żeby zapełnić uliczki. Możesz też ustawić tam kilka zwierzaków albo nawet dinozaurów – na przykład Danonka – żeby  było fajniej!

3. „Degustacja w ciemno”

Wraz z mamą lub tatą poszukaj w kuchni różnych produktów spożywczych. To również dobra okazja, żeby wykorzystać wszystkie resztki produktowe. Możesz użyć marchewek, chleba, bananów, jabłek, czekolady, migdałów itp. Wszystko zależy od Ciebie – nie bój się eksperymentować! Następnie połóż wszystkie znalezione produkty na różnych talerzykach. Zasłoń oczy chustką i nie podglądaj! Poproś dorosłego, żeby dał Ci wybrany produkt. Dotknij go i zgadnij, co to jest. Powąchaj ten produkt – czy pachnie słodko, gorzko, a może ostro? Czy wiesz już, co to jest? Jeśli nie odgadłeś za pierwszym razem, będziesz mieć jeszcze szansę. Nie zapomnij spróbować każdego produktu. Niektóre z nich będą Ci smakować, inne niekoniecznie – nie przejmuj się tym. Starsze dzieci mogą spróbować trochę trudniejszej zabawy. Poproś dorosłego, by położył na talerzyku 3 różne rodzaje sera, żebyś mógł odgadnąć, który jest który. Albo użyj ugotowanego jedzenia (np. pieczonych ziemniaków), z którym też nie pójdzie tak łatwo. A po zabawie może warto użyć wszystkich resztek, żeby stworzyć swoje własne danie – niespodziankę?

Degustacja - krok 3

GRUPA II 3,4-LATKI

1.”Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci rozpoznają dotykiem znane sobie zabawki wrzucone do nieprzezroczystego worka, które różnią się od siebie kształtem, wielkością i ciężarem. Wkładają rękę do worka i wybierają po jednej zabawce. Na podstawie dotyku odgadują, co to jest, nazywają zabawkę i określają ich cechy: duże-małe, miękkie-twarde, ciężkie-lekkie, puszyste-gładkie. Następnie wyjmują ją i sprawdzają, czy się nie pomyliły. 

2.Zabawy z gazetami:

– „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.

– „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (np. uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.

– Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).

– Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.

– „Rolki” – gazeta ułożona pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach.

– „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie lub kartce A4, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi).

– Zgniatanie gazety w kulkę:

* Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.

* Popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach.

* Podrzucanie, chwytanie kulek.

3. Domowa ciastolina.

Potrzebne będą:

– 1 szklanka mąki,

– 0,5 szklanki soli,

– 1 szklanka ciepłej wody,

– 2 łyżki oleju

– barwniki, brokat, olejki zapachowe itp.

Sposób wykonania: Mąkę mieszamy z solą. Wodę możemy wymieszać z olejem, barwnikiem, brokatem i olejkiem (dowolność produktów zmieszanych z ciepłą wodą należy od dzieci). Stopniowo łączymy suche produkty z wodą, ugniatamy do powstania gładkiej masy i gotowe. Z ciastoliny można tworzyć różne formy, wycinać, łączyć ze sobą. Wystarczy włączyć wyobraźnię. 

GRUPA III 4-LATKI

1.Zabawa dydaktyczna: „Prawda – fałsz” .

Rodzic przygotowuje dla dziecka dwie kartki Kartka zielona oznacza prawdę, a czerwona fałsz. Dziecko po wysłuchaniu zdania na temat pór roku  wyciąga do góry kartkę zieloną bądź czerwoną.

Teraz jest wiosna.

Wiosną jeździmy na sankach.

Latem lepimy bałwana.

Tulipan to kwiat wiosny.

Zimą kwiaty kwitną.

Zimą rzucamy śnieżkami.

Jesienią dokarmiamy ptaki.

W lecie są wakacje i kąpiemy się w morzu.

Wiosną kolorowe liście spadają z drzew.

Latem ubieramy choinkę.

Wiosną spadają liście z drzew.

Wiosną w przyrodzie jest najwięcej koloru zielonego.

Jeże i niedźwiedzie wiosną zapadają w sen zimowy.

Wiosną jaskółka i bocian wracają do nas z ciepłych krajów.

Wiosną coraz częściej pada deszczyk i jest coraz zimniej.

Tulipany i żonkile to wiosenne zwierzątka.

2.Przywitaliśmy już wiosnę więc warto zrobić pracę plastyczną„  Pani Wiosna”- twarz 3D.

Do wykonania tej pracy potrzebujesz: blok z kolorowymi kartkami, nożyczki, klej flamastry.

  1. Bierzemy dwie kartki różnego koloru. Jedną kartkę A4 składamy na pół i przecinamy wzdłuż zaznaczonej linii.
  2. Jedną z przeciętych część kartki  zaginamy na jednym i drugim boku (ok 2cm z każdej strony)
  3. Zagięte krawędzie smarujemy klejem i przyklejamy na kartkę A4, tak aby twarz była wypukła.
  4. Bierzemy drugą połowę kartki i wycinamy dwa paski, Szerszy na szyję cieńszy na nos.
  5. Cienki pasek składamy na pół i sklejamy jego końce. Palcami zaginamy „czubek nosa”.
  6. Przyklejamy nos i szyję.
  7. Z pozostałej kartki wycinamy dwa małe półkola i przyklejamy je po dwóch stronach twarzy. W ten sposób powstaną uszy.
  8. Wykonujemy włosy z kolorów kartek jakie wybiera dziecko (wycinanie pasków i przyklejanie ich).

3. Zabawa ruchowa: ”Bądź jak”–  rodzic recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dziecko ilustruje  ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:

Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie. Bo choćby chciał, to nie ma nóg.

 – czołganie się na brzuchu,

Za to stonoga na swych stu nogach w ziemi zbudować chce, ze sto dróg. 

– chodzenie na stopach i dłoniach,

Na jednej nodze sunie po drodze ślimak z chałupką swoją na plecach. 

– podskoki na jednej nodze.

GRUPA IV 5-LATKI

1. Przypomnijcie sobie piosenkę pt. „Maszeruje wiosna” – posyłam Wam link do niej https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY . Posłuchajcie piosenki, zaśpiewajcie ją, a następnie :

Tam daleko gdzie wysoka sosna,

maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gume i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

2. Zróbcie portret Pani Wiosny na podstawie piosenki oraz własnej wyobraźni (technika do wyboru – kredki, farby, wycinanki, mazaki – do uzgodnienia z rodzicami). Proszę o zachowane tego portretu, gdyż będzie nam jeszcze potrzebny.

3. Wszystkie wiosenne słowa, jakie Wam przyjdą do głowy, podzielcie na sylaby i przeliczcie te sylaby (dzieci pomagają sobie klaskaniem). Ciekawa jestem, ile wiosennych słów wymyślicie? A tutaj jest dla Was jedna wiosenna podpowiedź https://www.youtube.com/watch?v=dewsLpMTvCA .

GRUPA V 4,5-LATKI

1.WIERSZ

„Marcowe słoneczko” Cz. Janczarski

Jakie dziś jest niebo?

Błękitne…

Różowe…

Kto je tak maluje?

Słoneczko marcowe.

Kapie z sopli woda

i śnieg

znika z łąki.

Słońce

dzisiaj robi

wiosenne porządki.

Pytania:

  • Jakie kolory ma marcowe niebo?;

  • Kto je tak maluje?;

  • Jakie porządki robi marcowe słoneczko?

2. „Marcowe zajączki” – zabawa z elementem podskoku.

Opowiadamy dzieciom o tym, że w marcu rodzą się małe zajączki i ich rodzice muszą chronić je przed niebezpieczeństwem. Przebieg: Dzieci – zajączki podskakują raz na jednej , raz na drugiej nodze. Zatrzymują się, nadstawiają uszy (dłonie przy uszach) i nasłuchują, czy nie zbliża się lis. Odwracają się w jedną i drugą stronę. Po krótkim odpoczynku podskakują dalej.

3. „Marcowe niebo” – praca plastyczna.

Część I –   Malowanie farbami akwarelowymi. Wykorzystanie w pracy plastycznej szerszej palety barw. Nazywanie kolorów na własnej pracy.

Cześć II – Obrysowanie szablonu koła (słońca) na białej stronie żółtego kolorowego papieru. Wycinanie kształtu koła i promyków oraz nalepianie ich na marcowym niebie.

GRUPA VI 6-LATKI

1.„Ciasteczka i torty dla Pani Wiosny” – praca plastyczna. 

Ciastka z gąbek do zmywania to super zabawa dla młodszych dzieci. Z takimi ciasteczkami można bawić się w dom i  przyjęcie dla gości, kawiarenkę, piekarnię. Aby zrobić ciasta i ciasteczka z gąbek będziesz potrzebować:

  • gąbek w różnych kolorach
  • gęsty klej
  • nożyczki
  • mniejsze i większe pompony
  • brokat
  • filc lub grubszy materiał w różnych kolorach (my mieliśmy kawałek białego futerka, który udaje  biały krem)

Jak zrobić ciasta i ciasteczka z gąbek? Najpierw wytnijcie z gąbek kształty ciastek i kawałków tortów. Tą część pracy raczej musi wykonać dorosły, bo gąbki nie są zbyt łatwe do pocięcia. Teraz dopasujcie i wytnijcie kształty z filcu lub innego materiału. Teraz czas na dzieci! Rozłóżcie gąbkowe kształty, brokaty, klej  i pompony na stole i pozwólcie dzieciom zabrać się do kreatywnej pracy. Warstwy ciasta  zlepiamy ze sobą klejem i dekorujemy filcem lub innymi materiałami, pomponami i brokatem. Pozostaw do wyschnięcia. Super zabawy😊!

2.Zachęcanie do wysłuchania piosenki „Maszeruje wiosna”

Tam daleko gdzie wysoka sosna maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło lecą i świergoczą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu

pewnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna …

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas każda trawka chce być już zielona.

gdybyś zapomniała inną drogą poszła zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna …

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

3. Kreatywne zabawy dla dzieci z wykorzystaniem piasku kinetycznego. 

Do tej zabawy potrzebujemy dużą okrągłą tacę oraz piasek kinetyczny. Nauka pisania liter, cyfr, czy też zwykłych wzorów geometrycznych to doskonała zabawa angażująca każde dziecko. W trakcie zabawy dziecko nie tylko utrwala znaki, litery, uczy się analizy i odtwarzania, ale również trenuje chwyt ręki.  Drodzy rodzice wysypujemy piasek na dużą, okrągłą tacę. Do tej zabawy dzieci mogą wykorzystać patyczki, magnesy, palce, którymi będą pisać na piasku poznane litery, cyfry, itp… Miłej zabawy!