GRUPA I 3-LATKI

1. Proszę aby dziecko obejrzało film https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA ,
następnie dziecko odpowiada na pytania:
– Czy potrafisz wymienić pory roku, jaka jest teraz pora roku?
– Czy potrafisz powiedzieć, jaka pogoda jest latem?
– Gdzie można wyjechać na wakacje?
– Co można robić podczas wypoczynku w górach, a co nad morzem?
– Co zabierzesz ze sobą nad morze, a co w góry?
– O czym trzeba pamiętać podczas wyprawy nad morze lub w góry?
2. Zabawa dydaktyczna „Niespodzianka”- dziecko siada przy stoliku, na dywanie, gdzie
znajdują się przygotowane pojemniki x niespodzianką (mały pluszak, klocek, warzywo,
łyżka, itp., przedmioty trzeba już wcześniej schować). Rodzic zachęca dziecko do
wyszukiwania niespodzianek. Dziecko wyszukuje i wyciąga schowane przedmioty. Następnie
nazywa je, opisuje ich wygląd, może też wskazać, do czego służą.
Uwagi:
Na początku zabawy chowamy jedną niespodziankę a dla utrudnienia 2 – 3.
3. Proszę aby dziecko wykonało kartę pracy- Zał. nr 1

Zał. nr 1
Każdy zestaw garderoby (ubrań) połącz linią z odpowiednim rodzajem pogody, a następnie
pokoloruj.

 

GRUPA II 3,4-LATKI

1. „Powitanie lata” – słuchanie wiersza J. Brzechwy.
I cóż powiecie na to,
że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się najeżył srodze:
– Pewnie na hulajnodze.
Wąż syknął:
– Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął:
– Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu? – rzekła sroka. –
Nie spuszczam z niego oka
i w zeszłym roku, w maju
widziałam je w tramwaju.
– Nieprawda! – lato zwykle
przyjeżdża motocyklem.
– A ja wam to dowiodę,
że właśnie samochodem.
– Nieprawda! Bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
że płynie własną łódką.
A lato przyszło pieszo.
Już łąki nim się cieszą
i stoją całe w kwiatach,
na powitanie lata.
Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:
– Na co czekały zwierzęta?
– Jakimi pojazdami, zdaniem zwierząt, miało przyjechać lato?
– Jak przybyło lato?
– Kto cieszył się z przybycia lata?
– Skąd wiemy, że przyszło lato?
2. „Kolorowe lody” – praca plastyczna. Materiały: kolorowa kartka A4, waciki kosmetyczne,
tektura falista (najlepiej brązowa), nożyczki, klej, posypki cukrowe / drobne koraliki /
ziarenka, np. mak, gorczyca.
Waciki kosmetyczne posłużą jako gałki lodów, a z tektury falistej wycinamy trójkąt jako
wafelek. Gotową kompozycję naklejamy na kartkę. Gałki lodowe ozdabiamy przyklejając
cukrowe posypki, drobne koraliki lub ziarenka.
3. „Dwa przysiady, obrót, skok” – zabawa ruchowa z piosenką. Dziecko wykonuje ćwiczenia
zawarte w piosence. Link: https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

GRUPA III 4-LATKI

1. Słuchanie opowiadania pt. ,,Wakacje Oli”.

,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na
morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i
uroczystości.
– Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę – powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej
siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze
zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i
Ala nie mogły się zdecydować .
Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi
muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała
babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A
gdzie mama i tata?
Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu.
Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola
Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał
komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy
również szukali córki.
Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie
wolno oddalać się od rodziny.
Rozmowa na temat tekstu, przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź
TAK lub NIE
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy w lesie można palić ognisko?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w górach można spacerować w klapkach?
• Czy można skakać na główkę do wody?
• Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
• Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
• Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?
2. Słuchanie piosenki „Słoneczko nasze”
(słowa: M. Bąk, muzyka: M. Dehnel)

Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.
Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
 Omówienie treści piosenki
 Próby wymyślania określeń do słoneczka (złote, jasne) oraz deszczu (wiosenny, ciepły)
3. Zabawa wyciszająca – masaż relaksacyjny.
Słońce świeci (masujemy otwartymi dłońmi plecy)
Pędzą konie (oklepujemy plecyki)
Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami)
Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi)
Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom)
Pada deszczyk (udajemy, że gramy na pianinie)
Przeszedł dreszczyk?

GRUPA IV 5-LATKI

1. Zaczyna się lato. O tej porze roku niekiedy na niebie możemy zaobserwować tęczę. Jak powstaje tęcza? Proponuję rozszerzenie wiadomości na ten temat:

https://dziecisawazne.pl/jak-powstaje-tecza/

oraz wykonanie domowego eksperymentu.

2. Innym zjawiskiem atmosferycznym występującym w okresie lata jest burza. Podczas burzy należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Czy wiecie jakich?

https://everethnews.pl/newsy/10-zasad-bezpieczenstwa-w-czasie-burzy/

3. A na zakończenie posłuchajcie piosenki w wykonaniu „Śpiewających Brzdąców” pt. „Pogoda”. Może spróbujecie nauczyć się jej?

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

1. Na niebie wysoko Świeci wielkie słońce,

Wiszą białe chmurki Na błękitnej łące.

Ref. I taka jest pogoda, pogoda, pogoda!

I taka jej uroda, uroda, uroda!

Codziennie nam się zmienia,

Codziennie zmienia się!

A my nie narzekamy,

Lubimy każdy dzień!

2. Czasem z ciemnej chmury Pada z góry deszcz,

Czasem płatki śniegu, Kiedy zimno jest.

Ref. I taka jest pogoda, pogoda, pogoda!

I taka jej uroda, uroda, uroda!

Codziennie nam się zmienia,

Codziennie zmienia się!

A my nie narzekamy,

Lubimy każdy dzień!

GRUPA V 4,5-LATKI

 1. Słuchanie wiersza D.Wawiłow „Trojkątna bajka”.
Była raz sobie skała
bardzo dziwna, TRÓJKĄTNA,
stał na tej skale pałac
bardzo dziwny TRÓJKĄTNY.
W pałacu tym na tronie
bardzo dziwnym TRÓJKĄTNYM,
zasiadł król w koronie
bardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,
i patrzył z okna wieży
bardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,
na dzielnych swych rycerzy
bardzo dziwnych TRÓJKĄTNYCH.

Aż kiedyś raz dworacy
na szczerozłotej tacy
przynieśli mu śniadanie
wyjwintne niesłychanie –
a było to nieduże
zwyczajne jajko kurze,
bardzo dziwne,
OKRĄGŁE!

I krzyknął król:
„No wiecie
Też to prawdziwa bajka!
Pomyśleć, że na świecie
są takie cudne jajka!
Więc niech mi odtąd wszędzie
OKRĄGŁYM wszystko będzie!”.
Dworacy – nieboracy
zabrali się do pracy
i w ciągu jednej chwili
jak kazał, tak zrobili.

I odtąd stałaskała
bardzo dziwna, OKRĄGŁA,
a na tej skale pałac
bardzo dziwny, OKRĄGŁY,
w pałacu zaś na tronie
bardzo dziwnym, OKRĄGŁYM,
zasiadał król w koronie
bardzo dziwnej, OKRĄGŁEJ,
i patrzył z okna wieży
bardzo dziwnej, OKRRĄGŁEJ,
na dzielnych swych rycerzy
bardzo dziwnych, OKRĄGŁYCH.

Rozmowa na temat wiersza.
– Jaki kształt miały: skała, zamek, król, dworacy?
– Co spowodowało, że król nie chciał, żeby wszystko było trójkątne?
– Jaki kształt teraz wszystko przybrało?

2. Wyszukiwanie w pokoju przedmiotów w kształcie trójkąta ( pomagają rodzice).

3. Tworzenie kompozycji z papierowych figur (kół, kwadratów, trójkątów) pt. ” Figurowe królestwo”.
Dziecko układa z papierowych figur zamek, króla, dworzan i nakleja na kartkę.

GRUPA VI 6-LATKI
1.Poznajemy sposoby odmierzania czasu. Rozmowa z dzieckiem na temat odmierzania czasu na przestrzeni dziejów .
2. Malowanie farbami plakatowymi na dowolny temat. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
3 . Zabawa ruchowa,, Niedźwiedź zakrada się do ula „- zabawa z elementami czworakowania.Dziecko porusza się na czworakach, wspina sie próbując dosięgnąć do ula.