GRUPA I 3-LATKI

1.Proszę o przeczytanie dziecku wiersza B. Formy pt. „Prośba do słoneczka”.

Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
przybędzie wiosna miła.
Słoneczko nasze kochane,
bardzo cię prosimy,
ogrzewaj mocno ziemię,
zacieraj ślady zimy.
Pod śniegiem mocno bije
pani przyrody serce,
słoneczko wyślij promienie,
daj ciepła jak najwięcej.

 

 Po przeczytaniu wiersza, proszę zadawać dziecku pytania dotyczące jego treści, np.: Jaki kwiat pojawił się nad śniegiem? Co to oznacza? O co prosimy słoneczko?

Proszę zaprezentować dzieciom wygląd krokusa https://www.google.com/search?q=krokus&sxsrf=ALeKk00xn-4mIxc926xZ8mURnBg_ZagAGw:1585052746550&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi34KHPjbPoAhWGqIsKHUgBCFEQ_AUoAXoECBYQAw#imgrc=UQLbpRk_qQE7mM

2.Zabawa „Brakujący element”.

Do tej zabawy potrzebne będą cztery różne zabawki, np. miś, piłka, samochodzik i klocek. Układamy wszystkie w rządku tak, by dziecko mogło dokładnie się im przyjrzeć. Wskazując palcem kolejno każdą z nich wymawiamy ich nazwę. Tę czynność powtarzamy kilkukrotnie, by maluch mógł zapamiętać jakie przedmioty ułożone zostały w szeregu. Następnie dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie chowamy jeden element. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć na pytanie „Czego brakuje?” 

3.Proszę pokolorować rysunek kredkami Bambino  (Zał. nr 1) -zwracamy uwagę na dokładne wykonanie pracy, kolorowanie w konturach, odpowiedni dobór kolorów (łodygi zielone, kwiaty fioletowe, różowe, żółte), nazywanie kolorów używanych do kolorowania .

GRUPA II 3,4-LATKI

1.Wiersz „Czyste Ręce” I.Salach

Dziś od rana plusk w łazience.                                                                                                     

To maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda – istny cud.
W umywalkę pup -puk -puk.
Jeszcze tylko kran zakręcę
i już czyste mamy ręce.

2.Drodzy Rodzice po przeczytaniu wiersza, zapytajcie swoje dziecko kiedy myjemy ręce.

-przed każdym posiłkiem,

-po wyjściu z toalety,

-po zabawie,

-po powrocie z przedszkola, spaceru, placu zabaw, podwórka,

-po kontakcie ze zwierzętami,

-po kaszlu, kichaniu,

– oraz za każdym razem kiedy są brudne.

3.Ćwiczenia w łazience z piosenką „Wlazł kotek na płotek”- utrwalenie prawidłowej techniki mycia rąk podczas śpiewania piosenki .

– mycie rąk ciepłą wodą i mydłem przez odpowiedni czas  nucąc 1 zwrotkę piosenki „Wlazł kotek na płotek”.

Wlazł kotek na płotek i mruga ,

Ładna to piosenka,

Nie długa.

Nie długa, nie krótka,

Lecz w sam raz,

Zaśpiewaj koteczku, jeszcze raz.

Wlazł kotek na płotek i mruga ,

Ładna to piosenka,

Nie długa.

Nie długa, nie krótka,

Lecz w sam raz,

Zaśpiewaj koteczku, jeszcze raz.

A ty mi koteczku, buzi dasz.

GRUPA III 4-LATKI

1.„Wiosna idzie” słuchanie wiersz Ewy Szelburg – Zarębiny

Przyleciały skowroneczki
z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały
ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska
w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały
na wysokich płotach:
– Wiosna! Wiosna idzie!
Po łąkowych błotach!

Przyleciały jaskółeczki
kołem kołujące,
figlowały, świergotały
radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Prowadzi ją słońce! 

Udzielenie odpowiedzi na pytania:

-O jakich ptakach była mowa w wierszu?

-Co robiły skowronki, bociany i jaskółki?

-O czym mówiły?

2.„Czary-mary”– otrzymywanie koloru zielonego przez łączenie barw żółtej i niebieskiej z równoczesnym wymawianiem rymowanki z różnym natężeniem głosu. 

„Czary- mary, czary- mary,
niech się spełnią nasze czary.
Hokus- pokus, dzień radosny
mamy tutaj kolor wiosny”

3.Praca plastyczna „Zielona sukienka dla Pani Wiosny” – malowanie zieloną farbą plakatową uzyskaną przy wcześniejszym zadaniu.

GRUPA IV 5-latki

1. Zapoznanie z piosenką „Marzec czarodziej” – improwizacja ruchowa.

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus – pokus.

I już pączki na patyku,
i już trawka na śnieżniku
Och ten marzec – czarodziej.

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus – pokus.

Słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie – kotki
Och ten marzec – czarodziej

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus – pokus.

Przez kałuże skaczą kaczki,
żółte dzioby, pstre kubraczki
Och ten marzec – czarodziej!

Piosenka dostępna: <<Kliknij TU>> 

2.Żabka – królewna z recyklingu.

Materiały i przybory:

  • rolka po papierze toaletowym
  • farby, pędzel, podkładka
  • bibuła
  • nożyczki
  • klej
  • skrawki papieru w kolorze: białym, żółtym, czerwonym
  • czarny marker
  • nitka

Rolkę po papierze toaletowym malujemy na zielono i pozostawiamy do wyschnięcia. Bibułkę tniemy na grube, długie paski
i przyklejamy na rolce. Z białego papieru wycinamy oczy, malujemy markerem źrenice. Z czerwonego wycinamy buzię. Wszystkie elementy przyklejamy na rolce po papierze – z drugiej strony niż naklejaliśmy koronę i paski bibuły! Aby móc zawiesić żabkę należy przez środek rolki przeciągnąć kawałek grubszej nitki, włóczki lub sznurka i zawiązać na supełek.Piękne te nasze żabie – królewny!

3.Zabawa paluszkowa „Ręce”

Mam pięć paluszków u ręki lewej

i pięć paluszków u prawej.

Pięć to niedużo, ale wystarczy

do każdej pracy i do zabawy.

Kciuk, wskazujący, potem środkowy,

po nim serdeczny, na końcu mały.

Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,

Na końcu piąty – trochę nieśmiały.

(Dziecko porusza kolejno palcami lewej ręki ,prawej ręki, kręci dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie porusza palcami obu rąk. Rusza kolejnymi palcami -przy otwartej  lub  zamkniętej dłoni –wysuwa przy tym odpowiedni palec).

GRUPA V 4,5-LATKI

1.Zabawa „Kalambury” – polega na odgadywaniu haseł (np.: czynności, zwierząt, postaci z bajek, itp.) przedstawianych (przez dziecko, rodzica) za pomocą gestów lub rysunków. Podczas pokazywania lub rysowania nie wolno używać dźwięków ani słów, które mogłyby podpowiedzieć hasło. Miłej zabawy!

2.Ćwiczenie grafomotoryczne:

3.Masażyki relaksacyjne (teksty wierszyków masażyków wg. M. Bogdanowicz „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”, B. Kołodziejski „Utulanki, czyli piosenki na dziecięce masażyki”:

Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),

potem masłem posmaruję (głaszczmy całą powierzchnią dłoni plecy),

na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),

pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),

i posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),

żeby wszystko było lepsze (masujemy).

Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

List do babci

Kochana babciu (piszemy palcem na plecach dziecka).

Kropka (naciskamy plecy w jednym miejscu).

Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).

Kropka (jw.).

Kotek chodzi (kroczymy palcami),

kotek skacze („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),

kotek drapie (delikatnie drapiemy dziecko po plecach),

kotek chrapie (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).

I choć straszny z niego psotek (łaskoczemy dziecko po plecach)

bardzo fajny ten mój kotek (przytulamy dziecko).

Pisze pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami delikatnie uderzamy po plecach dziecka),

stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)

stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe).

Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),

Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).

Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach).

Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).

Idą panie na szpileczkach (delikatnie wskazującymi palcami uderzamy po plecach).

Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).

Czujesz dreszczyk? (lekko dotykamy z tyłu szyi).

GRUPA VI 6-LATKI

1. Nauka wiersza ,,List do wiosny ” J. Sztaudyngera:

Jak się czujesz pani wiosna?

Czy już nowe pączki rosną?

Czy już trawa rozpędziła się do słonka?

Czy z rękawa wypuściłaś już skowronka?

Jakie są oznaki wiosny?

Jakie znasz pierwsze kwiaty wiosenne?

Które ptaki przylatuje pierwsze do Polski?

2. ,,Wiosenny obrazek „– malowanie farbami plakatowymi. Używanie pełnej gamy kolorów. Rozmowa na temat charakterystycznych cech wiosny.

3.Zabawa „Taniec dłoni”-rodzic i dziecko siadają naprzeciw siebie.

Słychać muzykę.

Stykają się dłońmi :prawa z lewą i lewa z prawą,

Następnie wykonują taniec dłoni: w rytm muzyki rysują w powietrzu różne kształty.

Całe ciało jest nieruchome – tańczą tylko ręce.