GRUPA I 3 LATKI

  1. Proszę aby dziecko obejrzało film edukacyjny pt: „Bezpieczne wakacje nad morzem”

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Następnie dziecko odpowiada na pytania:

– Jaka jest teraz pora roku?

– Gdzie można spędzać wakacje, jakie jest ulubione miejsce wypoczynku dziecka?

– O czym trzeba pamiętać podczas zabaw nad wodą?

– Kto czuwa nad bezpieczeństwem ludzi kąpiących się w morzu?

– Czego nie wolno robić będąc nad wodą?

  1. Proszę aby dziecko namalowało farbami plakatowymi obrazek pt: „ Zabawy nad morzem”.

Format A3 (duży blok).  Należy zwrócić uwagę na wykorzystanie całej powierzchni kartki.

  1. Proszę aby dzieci wykonały ćwiczenia oddechowe i logopedyczne.

Na małych karteczkach rodzic wypisuje nazwy ptaków. Wrzuca je do kapelusza (pudełka),  dziecko losuje, rodzic odczytuje. Zadaniem dziecka jest  naśladowanie odgłosu ptaka (jeśli  nie potrafi rodzic pomaga, dziecko powtarza) każdego:

bocian – kle, kle, kle

kos – gwizdanie (im więcej prób tym lepszy efekt)

gołąb – gruchu, gruchu

wrona – kra, kra, kra

wróbel – ćwir, ćwir, ćwir

jaskółka – kiri, kiri, kiri

gęś – gę, gę, gę

kaczka – kwa, kwa, kwa

kura – ko, ko, ko

kukułka – kuku, kuku, kuku

indyk – gul, gul, gul

dzięcioł – stuku-puku, stuku-puku

sowa … uhu, uhu, uhu

skowronek – tirli, tirli, tirli

 

Rodzic nadmuchuje balonik, potem mazakami dorysowuje buźkę, oczy, uszy itd. Wspólnie z dzieckiem wymyśla imię dla nowego kolegi. Na początku zabawy można go odbijać, podrzucać. Kiedy dziecko już się „wyskacze”, rodzic proponuje zabawę „Kto dalej?”.

Chodzi o to, kto dalej zdoła zdmuchnąć balon na największą odległość. Można przygotować miarkę, wtedy zabawa i mierzenie odległości będą bardziej „na serio”.

 

GRUPA II 3-4 LATKI

  1. „Wakacyjne rady” – słuchanie wiersza Wiery Badalskiej.

Głowa nie jest od parady
i służyć Ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda,
chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane,
gdy zobaczysz w borze,
nie zrywaj, nie zjadaj,
bo zatruć się możesz.

 

Urządzamy grzybobranie.

Jaka rada stąd wynika?

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

nie wkładaj do koszyka.

 

Biegać boso – przyjemnie,
ale ważna rada:
idąc na wycieczkę
dobre buty wkładaj!

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:

– Jakich rad udzieliła nam autorka wiersza?

Ustalenie zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wyjazdów wakacyjnych:

– należy osłaniać głowę przed słońcem i zakładać kapelusz, czapkę lub chustkę,

– należy chronić skórę przed nadmiernym słońcem kremem do opalania i oczy okularami przeciwsłonecznymi,

– kąpać się można tylko w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych, w obecności ratownika,

– na łódkach, rowerach wodnych i kajakach można pływać tylko pod opieką dorosłych,

– nie wolno zrywać i jeść nieznanych roślin,

– na wycieczki, np. w góry, do lasu, należy zakładać wygodne buty.

 

  1. „Moje miejsce na wakacje” – praca plastyczna. Dziecko najpierw opowiada, dokąd chciałoby pojechać na wakacje i co by tam robiło, a następnie rysuje to na kartce mazakami.

 

  1. „Co jeździ, lata, pływa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi obrazki przedstawiające różnorodne pojazdy (także sanki, rolki, wrotki, duży balon, paralotnię itp.) Dziecko nazywa każdy przedmiot. Następnie dokonuje klasyfikacji na to co lata, jeździ po ziemi, oraz na to, co pływa po wodzie lub pod wodą.

GRUPA III 4 LATKI

1.Zabawa dydaktyczna „Letnie rzeczy”.

Rodzic na środku dywanu kładzie duży arkusz, na którym znajdują się rysunki różnych rzeczy. Następnie pyta dziecko, które z przedstawionych rzeczy można wykorzystać latem i dlaczego. Następnie dziecko koloruje.

  1. Słuchanie wiersza: „Lato i dzieci” Bożeny Formy.

Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.

Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
– Chodźcie się pobawić!
Głośno do nas woła.

Nad morze, w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.

Pytania do wiersza:

– Kto do nas idzie?

– Co w koszu niesie lato?

– Co woła do nas lato?

– Gdzie chce pojechać z nami lato?

 

  1. Ćwiczenie oddechowe ,,Rozpędzanie chmurek’’.

 

Dziecko leży na podłodze na plecach. Nogi ugięte w kolanach, swobodnie, oparte całymi stopami o podłogę, ręce leżą wzdłuż ciała. Dziecko wciąga powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unoszą ręce – „rozpędzając chmurki” i kładąc je na podłodze za głową. Ponieważ ręce nie „rozpędziły chmurek, teraz przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci pomagają sobie dmuchaniem „rozpędzać chmurki”, wydychając powietrze.

 

GRUPA IV 5 LATKI

1. Zabawa dydaktyczna „Słoneczko z radami”.
Dzieci losują napisy – promyczki z radami na wakacyjny wypoczynek. Dopasowują promyczki do słoneczek: uśmiechniętego i smutnego.
Latem chronimy głowę przed słońcem – ubieramy czapkę.
Latem na słońcu chodzimy bez czapki.
Kąpiemy się w miejscach strzeżonych w obecności dorosłych.
Kąpiemy się w miejscach nie strzeżonych bez wiedzy i zgody dorosłych.
W czasie wędrówek po lesie zbieramy tylko jadalne grzyby.
W czasie wędrówek po lesie zbieramy wszystkie grzyby.
Nie zbliżamy się i nie zaczepiamy obcych psów, bez zgody i obecności właściciela..
Podchodzimy do obcych psów, zaczepiamy je i drażnimy.
Zrywamy w lesie jagody tylko znane.
Zrywam w lesie wszystkie jagody bo są zdrowe i smaczne.
W lesie nie rozpalam ogniska.
W lesie można rozpalać ognisko.
Nie hałasujemy w lesie.
Hałasujemy w lesie.
Nie oddalamy się od swoich opiekunów.
Oddalamy się od opiekunów.
Nie rozmawiamy z obcymi.
Rozmawiamy z obcymi i częstujemy się cukierkiem.
Nigdy nie zostawiamy śmieci w lesie.
Wszystkie śmieci zostawiamy w lesie.
Gdy nadchodzi burza udajemy się szybko do domu.
Gdy nadchodzi burza chowamy się pod drzewo.

2. Zabawa plastyczna „Motyle” – kreślenie linii pionowych kredkami świecowymi w rytm muzyki irlandzkiej wg D. Dziamskiej. Na przerwę w muzyce następuje zmiana koloru kredki.

3. Słuchanie wiersza (autor nieznany)

Wakacyjne rady

Głowa nie jest od parady
i służyć ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.Płynie w rzece woda,
chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze,
nie zrywaj! nie zjadaj!
bo zatruć się możesz.Urządzamy grzybobranie.
Jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
Nie wkładaj go do koszyka.

GRUPA V 4-5 LATKI

  1. „Mój kochany tatuś” – rozmowa na temat wiersza B. Kosmowskiej pt. „Dzień Taty”. Inscenizowanie wiersza – potrzebne będą: kukiełka (pacynka) mamy oraz kukiełki (pacynki) chłopca i dziewczynki; zamiast kukiełek mogą być sylwety wycięte z papieru. Rodzic przedstawia inscenizację utworu, wykorzystując kukiełkę mamy oraz kukiełki chłopca i dziewczynki.

– Dziś Dzień Taty – mówi mama.

– Czy pomysły jakieś macie? Nie wypada, abym sama wyprawiała święto tacie…

Krzyś uśmiecha się do mamy.

– Mamy z Anią świetne plany! Po śniadaniu, na trzepaku, będzie popis akrobatów.

Potem – wyścig rowerami! My, niestety, go przegramy.

Dla zwycięzcy są nagrody – choćby Ani pokaz mody.

No i zanim tata zaśnie, poczytamy tacie baśnie…

Krzyś i Ania są szczęśliwi.

– To się dzisiaj tatuś zdziwi!

Tylko mama zamyślona, trochę smutna, jak nie ona…

Wreszcie wzdycha głośno na to:

– Też bym chciała dziś być… tatą!

Rozmowa na temat wiersza – rodzic pyta dziecko: o jakim święcie mówiła mama z wiersza? O co prosiła mama swoje dzieci? Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś? Co dzieci chciały zrobić wspólnie? Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się? Pytamy dziecko dalej: kiedy obchodzimy święto Taty? 23 czerwca  – wtorek!!!

  1.  Wykonanie plakatu „Najlepszy tata na świecie to ten, który…”. Pomoce: karton, czerwona kredka, mazak. Rodzic rysuje na kartonie duży kontur serca. Prosi dziecko o dokończenie zdania: Najlepszy tata na świecie to ten, który… Zapisuje nad sercem początek zdania, a w środku serca propozycje dziecka. Wykonuje plakat, którym można udekorować mieszkanie na dzień Taty.
  2. Słuchanie piosenki pt.: „Kocham cię tato” (muz. i sł. A. Mularczyk i M. Tomaszewska)

https://youtu.be/nm8hEaDMfSk

  1. O jak ja się cieszę. (bis)

kiedy już od rana. (bis)

weźmie mnie mój tato. (bis)

na swoje kolana.(bis)

Ref: Czy to jesień zima.

wiosna albo lato.

bardzo Ciebie.

kocham tato (bis)

  1. Dużo od tatusia. (bis)

ja się znowu dowiem. (bis)

i jak on ciekawie. (bis)

wszystko mi opowie. (bis)

Ref: Czy to jesień zima…

 

GRUPA VI 6 LATKI

1. Rozmowa na temat wakacyjnych planów dziecka z użyciem widokowej, albumów , ilustracji. Rozbudzanie zainteresowań krajobrazem Polski
2. Rysowanie białą i kolorową kredyt na ciemnym tle na temat wakacyjnych podróży. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
3. ,, Rajd rowerowy „- dziecko kładzie się na plecach i naśladuje jazdę rowerem.

 

 

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Wierszyki do utrwalania prawidłowej wymowy głosek szumiących (SZ Ż CZ DŻ)

Szpak”

Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi- szpi…
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.


“Trzy kurki”

Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu,
w środku druga,
trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki  trzy,
raz dwa, raz dwa, w pole szły…


“Myszka”

Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć razy.
To kota zmyli”.


“Poduszka”

Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać jak rybki.


“Lato”

Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.


“Kołysanka”

W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza. 


“Szalik”

Zimą, kiedy szron na szybach
i śnieżne zaspy wkoło,
z szuflady wygląda szalik;
patrzy na ciebie wesoło.

Szukasz go na dnie szafy,
w koszyku, pod poduszkami,
a on napuszony patrzy między innymi szalami.
Nie może się już doczekać,
kiedy nim szyję okręcisz
i wyjdziesz na podwórko
na łyżwach się pokręcisz.


„Szymon”

Szedł raz Szymon do Koluszek,
by szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza,
ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.


“Liski”

Leży w norce lisek. Stoi obok żona.
Wygraża mu łapką, bo jest obrażona.
Co włożę do garnka, gdy pusta spiżarka.
Żywo! Wstawaj, mój panie, i na polowanie.


“Żuczek”

Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka,
stał na drodze, gorzko płakał
swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki żuka:
– Twoja mama w lesie,
widziałyśmy,
szła z koszykiem – jagód ci przyniesie.
Żuczek zaraz przestał płakać wytarł oczy łapką,
ale zanim poszedł dalej podziękował żabkom.


“Grzybobranie”

Wyrosły w lesie grzyby duże, ogromne talerze.
Grzybobrania nadszedł czas. Hej, pędźmy w las!


“Nad kałużą”

Duża żaba nad kałużą napotkała żuka.
Żuk na nóżki włożył buty, obcasami stukał.
Nad kałużą podskakiwał, żółte buty pokazywał,
aż je usmarował błotem.
Oj, co było potem!..


“Żuk do żuka”

Rzecze żuk do żuka:
“Czego pan tu szuka? – może pożywienia:
rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
a może jarzębiny czerwonej?”
“Nie, ja szukam narzeczonej”.


“Żubr”
Pozwólcie przedstawić sobie,
pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze.
Zróbże minę uprzejmą, żubrze.


 „Jerzy”

Pod pierzyną Jerzy leży.
Że jest chory nikt nie wierzy.
Żali się na bóle głowy,
że żołądek też niezdrowy.
Jeszcze rano był jak rzepka
(co jest od zdrowia krzepka).
Potem Jurka brudna rączka
niosła w buzię gruszkę, pączka.
Mama chłopca już żałuje,
lecz pan doktor igłą kłuje.
– Mój Jerzyku nigdy więcej
nie jedz, gdy masz brudne ręce.


“Żyrafa”

Żyrafa tym głównie żyje,
że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
ja nie potrafię.


“Żuczek”

Chociaż żuczek rzecz malutka
mnie urzeka życie żuczka.
Czy w Przysuszy,
czy też w Pszczynie
życie żuczka rześko płynie.
Byczo mu jest i przytulnie
w przedwiosenny czas szczególnie.
Szepcze w żytku i pszeniczce
śliczne rzeczy swej księżniczce.
Staszcza jej na przykład z dali
maku wór na sznur korali.
Albo rzuca gestem szczodrym
pod jej nóżki chabrem modrym.
-Żuczku, żuczku, czy chcesz za to
być ewentualnie tatą.
Z tego wielka jest nauczka
choć sam żuczek rzecz malutka…


„Poszły kaczki na pocztę”

Poczłapały cztery kaczki na pocztę we czwartek.
Miały kaczki wysłać paczki i pocztową kartę.
Paczki kaczki już wysłały tam, gdzie miały wysłać,
potem siadły i z zapałem zaczęły coś pisać.
Jak pisały – tak pisały
zrobiły dwa błędy.


“Entliczek- pętliczek”

Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony koszyczek,
w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek…


“Kubeczek”

Mój kubeczek z kaczorem
chętnie trzymam wieczorem.
W nim czekolada czy mleczko,
a potem czyste łóżeczko…


 

DOMOWA ZABAWA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM
1.Teraz proponuję trochę gimnastyki, poznamy wyrazy związane z ruchem naszego ciała.                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=r6cJB7k6eEk
walking – chodzenie
hop – skakanie
running – bieganie
stop
tip toe – chodzenie na paluszkach
jumping – skakanie
skipping – przeskakiwanie
2.Czy macie siłę i ochotę się jeszcze poruszać? Za chwilkę poznacie nową piosenkę i przy okazji kilka nowych słów. Zaproście mamę lub tatę do wspólnej zabawy. Zaczynamy!!!                                                                                                                                                                         https://www.youtube.com/watch?v=hft6uJQIF4g
I can dance – umiem tańczyć
I can swing – umiem kołysać się
I can sing – umiem śpiewać
Can you jump really high – czy umiesz skakać wysoko
I can… – ja umiem
Can you run really fast – czy umiesz biegać szybko
Can you shout really loud – czy umiesz krzyczeć głośno

3. Środki transportu

        https://www.youtube.com/watch?v=FVYYCWLq0pM
I can clap (umiem klaskać)
I can sing (umiem śpiewać)
I can do anything (umiem wszystko)
Let’s count (policzmy)
One bicycle (jeden rower)
Two cars (dwa samochody)
Three boats (trzy łódki)
Four helicopters (cztery helikoptery)
Five aeroplanes (pięć samolotów)
Great job!!!!!! Świetna robota

4. Jeszcze więcej środków transportu. Będziemy jechać rowerem, samochodem, autobusem i pociągiem.                                                  https://www.youtube.com/watch?v=66Ce3ilcAz4
vehicles – pojazdy
Oh, I’m sorry – oh, przepraszam
Welcome to vehicles world – witam w świecie pojazdów
Today we’ll gonna drive vehicles – dzisiaj będziemy jeździć pojazdami
Are you ready? – jesteś gotowy?
Step 1 – krok pierwszy
Ring, ring the bicycle – dzyń, dzyń rower
I’m riding the bicycle – jedę rowerem
Step 2 – krok drugi
Vroom, vroom the car – brum, brum samochód
I’m driving the car – jadę samochodem
Step 3 – krok trzeci
Beep, beep the bus – bip, bip autobus
I’m driving the bus – jadę autobusem
Step 4 – krok czwarty
Choo, choo the train – ciu, ciu pociąg
I’m driving the train – jadę pociągiem
Let’s drive vehicles – jedźmy pojazdami