ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ. 39
GRUPA I 3 LATKI
- Proszę przygotować np.: łyżkę drewnianą, garnek, pudełko z kaszą, grochem, następnie dziecko wysłucha piosenkę pt: „Tato już lato” z repertuaru Fasolek https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ
Po wysłuchaniu piosenki dziecko próbuje:
– wystukać rytm piosenki różnymi przedmiotami dodatkowo budując doświadczenia dźwiękowe w oparciu o przedmioty codziennego użytku;
– naśladować rytm wyklaskany przez dorosłego (wyklaskany lub wytupany – każdy się liczy, wybieramy prosty rytm i prezentujemy mniej uderzeń; dorosły wystukuje, dziecko powtarza);
– dziecko z rodzicem słucha ponownie piosenki , podczas zwrotki dziecko potrząsa słoikiem, pudełkiem z kaszą; podczas refrenu rytmicznie uderza łyżką w garnek (należy zwrócić uwagę aby nie uderzać zbyt mocno, tak, żeby było słychać melodię)
Dziecko może wybrać sobie inne przedmioty do akompaniamentu, eksperymentować z dźwiękiem wydawanym przez różne rzeczy.
- Proszę aby wybrać się z dzieckiem na spacer na skrzyżowanie, przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez jezdnię:
– dziecko może poruszać się po drodze tylko pod opieka osoby dorosłej,
– musi trzymać za rękę rodzica, babcię, ciocię itp.;
– czerwone światło oznacza STOP, zielone IDŹ, żółte(pomarańczowe) UWAŻAJ(CZEKAJ);
– przechodzimy przez ulicę tylko po pasach.
- Proszę aby dziecko wykonało kartę pracy- zadaniem dziecka jest pokolorowanie sygnalizatora wg wzoru (należy zwrócić uwagę na dokładne wykonanie zadania, prawidłowy chwyt kredki
GRUPA II 3-4 LATKI
- „Wakacje” – słuchanie piosenki pt. „Niech żyją wakacje” (muz. J. Wesołowski, sł. M. Kownacka). Link: https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
- „Tańczące fale” – zabawa muzyczno-plastyczna. Rodzic prosi dziecko, by wyobraziło sobie, że jest falą na morzu. Daje dziecku wstążkę. Przy melodii walca dziecko porusza się, ilustrując ruch wody i fal. Następnie zaprasza dziecko do przygotowania dużych kartonów i farb. Powtórnie włącza muzykę, a dziecko maluje tańczące fale.
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Potrzebne będzie lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie. Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
GRUPA III 4 LATKI
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej: „Na wakacje ruszać czas”.
Na wakacje ruszać czas
Za dni kilka – o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
Rozmowa na temat wiersza. Dziecko wymienia miejsca letniego wypoczynku. Można wydrukować lub pokazać dziecku ilustracje morza, gór, jezior.
- „Wakacyjne abc…” – swobodne wypowiedzi dotyczące zabaw i zachowań sprzyjających bezpieczeństwu dzieci spędzających wakacje w domu, nad morzem, w górach lub na wsi. Uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwa związane z zabawami niewłaściwymi przedmiotami (kontakty, zapałki, drobne zabawki) oraz w niewłaściwych miejscach (na torowisku, ulicy, w pobliżu zbiorników wodnych, maszyn rolniczych).
- Znajdź różnicę – rodzic drukuje dziecku kolorowankę. Zadaniem dziecka jest wskazać różnice na obrazkach i pokolorować je.
GRUPA IV 5 LATKI
1. Serduszko dla taty z okazji Dnia Ojca
https://www.youtube.com/watch?v=GV6F3gys35Q
2. Nauczcie się refrenu piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8
Tato już lato
Ref: Tato już lato
będziemy znów jeść lody
Tato już lato
kup bilet do przygody
Tato już lato
będziemy boso chodzić
Tato już lato
już brodę zgolić czas
1. Gdy ciepły dzień, to nawet leń na spacer chciałby iść
Już pora wstać i pobiec w świat
A tata jeszcze śpi
Chcę lody jeść, na drzewo wejść
i z góry patrzeć w dół
Zeskoczyć w piach
i chociaż raz przeskoczyć z tatą rów
Ref: Tato już lato…
2. Gdy ciepły dzień, popływać chcę
Przez słomkę wodę pić
Na piasku spać i trawę rwać
Do lasu z tatą iść
Maliny jeść, jagody też
W kałuży szukać żab
Tu rośnie grzyb, tam ślimak śpi
Na głowę chrabąszcz spadł
Ref: Tato już lato…
3. Wkrótce rozpoczną się wakacyjne wyjazdy. Zachęcam Was do obejrzenia dwóch filmików i porozmawiania z rodzicami na temat bezpieczeństwa w czasie pobytu w górach i nad wodą
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
GRUPA V 4-5 LATKI
- Słuchanie wiersza A.Przemyskiej „Skakanka”
Jak rozbrykane pasikoniki
furkoczą Ani dwa warkoczyki,
mienią się w słońcu króciutkie, złote
i podskakują tam i z powrotem.
W ruchu szalonym wirują drzewa,
biała sukienka w górę podwiewa.
Chciał ją motylek żółty dogonić,
ale się zmęczył, siadł na jabłoni.
Spod nóg prędziutko ucieka dróżka,
a Hania skacze wciąż na paluszkach.
Po niebie miga skakanki sznurek.
Oj, żeby tylko nie strącił chmurek!
Rozmowa na temat wiersza.
– Co robiła Hania?
– Do czego podobna jest skakanka?
- Zabawa – Co można zrobić ze skakanki?
Rodzic daje dziecku skakankę i poleca wykonać zadania:
– ułóż koło
– ułóż węża
– ułóż ścieżkę
– przejść po ścieżce
- Motyle malowane sznurkiem – praca plastyczna.
Dziecko otrzymuje sylwetę motyla wyciętego z kartonu oraz kawałek sznurka. Dziecko zanurza sznurek w farbie plakatowej w wybranym kolorze i układa go na jednym skrzydle motyla tak, aby można było złożyć pracę symetrycznie. Kawałek sznurka wystaje poza szablon. Dziecko składa motyla, przytrzymując go dłonią i delikatnie wyciąga sznurek. Rozkładając pracę, ogląda kolorowego motylka.
GRUPA VI 6 LATKI
- Zabawa „Powitanie części ciała”.
Dzieci nazywają części swego ciała i jednocześnie wykonują określone ruchy:
,,To są palce dłoni, które zamieniają się w magiczne skrzaty. Skrzaty powitają się z nam:
Palce witają się ze sobą, witają się ze swoją głową, głaszczą włosy,
witają się z uszami (dotykają je), nosem- liczą dziurki w nosie, usta, brodę, głaszczą szyję, klepią się po ramionach, głaszczą swój brzuch, uda, liczą kolana, witają się z kostkami, pietami”. Na sam koniec skrzaty witają się z innymi skrzatami kolegów i mówią ,, Witam was na zabawę już czas”- wszyscy witają się palcami rąk.
- „Morze” ćwiczenie spostrzegawczości.
Rodzice przygotowują dzieciom rzeczy kojarzące się z morzem, np. muszelka, statek, latarnia morska, okulary przeciwsłoneczne, leżak, ryba, piłka plażowa, wiaderko. Zadaniem dzieci jest dzielenie nazw przedmiotów na sylaby.
- Zadanie matematyczne dla przedszkolaków.