ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ.27
GRUPA I 3-LATKI
. Proszę aby dzieci wykonały następujące zadania ruchowe, zachęcam Rodziców
do wspólnej gimnastyki:
Do wykonania zadania będzie potrzebna wstążka (pasek bibuły, szalik, apaszka)
– „Wstążka lekka i ciężka” – Zabawa wstążkami wg własnego pomysłu. Dzieci bawią się wstążkami dając wyraz jej lekkości, następnie naśladują podnoszenie „grubego i ciężkiego przedmiotu”.
– „Taniec” – rozwijanie obszerności ruchów. Taniec dowolny w rytm muzyki. https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg Co chwilę wyciszamy muzykę, gdy muzyka milknie, dziecko siada na podłodze, potem znów włączamy dalszy ciąg muzyki. Dziecko dostosowuje szybkość ruchów do tempa muzyki.
– „Tęcza” – wyczucie przestrzeni. Siad na piętach. Skłony w bok – „malowanie tęczy” wstążkami.
Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.
– „Pszczółki” – zabawa. Formowanie ze wstążki kwiatka (wg wyobraźni dziecka), dziecko zamienia się w pszczółkę. Podczas klaskania przez rodzica „pszczółka” „lata” po pokoju.
Gdy dźwięk milknie „pszczółka” zatrzymuje się na kwiatku.
– „Zabawa w koło” – wyczucie przestrzeni. Bieganie wokół ułożonej w koło wstążki, a następnie odpoczynek w środku.
Odpoczynek. Relaks
– „Relaks przy muzyce” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko odkłada wstążkę na miejsce. Kładzie się na dywanie (kocyku) i słucha spokojnej muzyki, miarowo oddychając.
https://www.youtube.com/watch?v=-6xX3kNxxXE.
- Proszę aby dzieci wykonały kilka ćwiczeń oddechowych i logopedycznych (należy zwrócić uwagę na dokładne wykonywanie ćwiczeń):
– „Buziaczki-śmieszaczki”
Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i przesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi
w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastrój.
– „Konik”
Zabawę można przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Należy pokazać dziecku, jak parska konik, a następnie poprosić o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę.
– „Kołysanie misia”.
Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
– „Tańczące paski”.
Dziecko dmucha na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.
- „Architekt”- praca plastyczna.
Proszę aby dziecko obejrzało film pt: „Ciekawski George architektem”. Po obejrzeniu filmu należy powiedzieć dzieciom, że teraz, tak jak George będą architektami i zbudują dom.
Następnie dzieci :
– wymieniają elementy składowe budynku- okna, drzwi, dach, komin, schody;
– wymieniają nazwy pomieszczeń w domu: kuchnia, salon, łazienka, itp.,
– wykonują kartę pracy (Zał. nr1). Zadaniem dzieci będzie naklejenie okien, drzwi, komina, schodów na otrzymanym projekcie. Przedszkolak może dorysować elementy, pokolorować powstałą „budowlę”. Proszę aby rodzice wycięli z zał. nr 2 elementy potrzebne do wykonania pracy.
Zał. nr 1
Zał. nr 2
GRUPA II 3-4 LATKI
- „Potrafię ułożyć taki sam wzorek” – zabawa matematyczna.
Do tej zabawy potrzebne będą figury geometryczne. Mogą być plastikowe lub własnoręcznie zrobione: narysowane na kartce i wycięte.
Rodzicu usiądź z dzieckiem przy stole naprzeciwko siebie. Każdy ma przed sobą swój zestaw figur. Dzisiaj będziemy układać różne wzorki, które będą się powtarzać.
Przebieg zabawy:
– Rodzic układa trzy kółka i razem z dzieckiem powtarza : kółko, kółko, kółko. Dziecko układa przed sobą na stole taki sam wzorek, odczytując, co ułożyło.
– Następnie rodzic między kółkami układa patyczki. Dziecko wraz z rodzicem powtarza: kółko, patyk, kółko, patyk. Dziecko układa taki sam wzorek, odczytując to, co ułożyło.
– Rodzic między kółkiem a patykiem układa kolejny patyk-krzyżyk. Dziecko powtarza wraz z rodzicem: kółko, krzyżyk, kółko, krzyżyk. Dziecko układa taki sam rytm.
– Rodzic proponuje dziecku, aby spróbowało ułożyć swój rytm.
- „Moja rodzina” – praca plastyczna.
Potrzebne będą: kolorowy papier, wełna, kawałki materiałów, sylweta mamy, taty wydrukowana na kartce A4, klej i nożyczki.
Dziecko ozdabia sylwety wg własnego pomysłu, samo decyduje, jakie materiały wykorzysta do ozdobienia sylwety.
- „Wiosenna gimnastyka” – zabawa ruchowa dla całej rodziny. Zachęcamy do wspólnych ćwiczeń. Link: https://wordwall.net/pl/resource/1173239/wiosenna-gimnastyka
GRUPA III 4-LATKI
- ,,Obraz podwodnego świata’’.
Rodzic pokazuje dziecku obraz podwodnego świata. Dziecko uważnie ogląda i opowiada co widzi.
2.Słuchanie wiersza ,,Podwodny świat’’
Rodzic czyta wiersz. Dziecko uważnie słuchaja.
Jestem, małą, przezroczystą kropelką,
która mieszka w morzu.
Choć jest tu zimno,
czas płynie szybko.
Bardzo mi się tu podoba,
bo widzę wiele dookoła.
Ryby, kraby i muszelki
i ten rekin płynie wielki.
Ja się boję go ogromnie,
bo przepłynął tuż koło mnie.
Widać również ośmiornice,
mewy, skały i kotwice.
Czasem statek też przepłynie,
a tuż za nim delfin płynie.
Ja uśmiecham się radośnie,
patrzę, a tu glonik rośnie.
Dużo nurków tutaj pływa,
i skarby morza odkrywa.
A ja myślę sobie tak:
,,Jaki piękny jest ten podwodny świat’’.
Po wysłuchaniu wiersza, rodzic zadaje dziecku pytania:
- Gdzie mieszka kropelka? (w morzu)
- Co kropelka widziała w podwodnym świecie? (ryby, kraby, muszelki, rekina, ośmiornice, mewy, skały, kotwice, delfina, glony)
- Kogo kropelka widziała w podwodnym świecie? (nurków)
- Czy kropelce podobał się podwodny świat? (tak)
3. Wykonanie pracy twórczej ,,Podwodny świat’’.
Zagadka o rybach i wyjaśnienie pracy.
Rodzic czyta dziecku zagadkę.
Łuską są pokryte
od nosa po ogon.
Pod wodą pływają,
więc mówić nie mogą. (ryby)
Następnie wyjaśnia dziecku, co za chwilę będzie robić . Rodzic tłumaczy, że bardzo ważna będzie dokładność, estetyka pracy i doprowadzenie pracy do końca.
Dziecko siada przy stoliku. Rodzic daje dziecku wyciętą sylwetę ryby, plastelinę, niebieską kartkę oraz klej. Dziecko, wypełnią sylwetę ryby, plasteliną a następnie przykleja ją na niebieską kartkę papieru.
GRUPA IV 5 LATKI
1. Słuchanie wiersza „Nasza kochana Mama” (Irena Landau):
Nasza mama przyszła wczoraj zmordowana,
powiedziała, że wytrzymać już nie może,
że zmęczona jest i trochę źle się czuje,
i skończyła: − Chyba wcześniej się położę…
− Oczywiście, ukochana nasza mamo,
połóż się i wstań dopiero jutro rano! −
No więc mama tylko bluzki nam uprała,
nastawiła smak na zupę, posprzątała,
tylko z grubsza nasz pokoik odkurzyła,
do fartuszków trzy guziki nam przyszyła,
do wujaszka napisała pocztówkę,
rozmroziła i umyła lodówkę,
dokończyła dla Izuni szalik,
i co dalej już nie wiemy, bośmy spały…
A ciekawe jesteśmy, swoją drogą,
czemu mama dzisiaj wstała lewą nogą?
2. Zabawa dydaktyczna „Geometryczny wazon”
Geometryczny wazon z kwiatami -wykonanie ilustracji dla mamy i taty z figur geometrycznych.
Dziecko losuje jedną figurę geometryczną, następnie rysuje (np. Kwadrat) na kartce i z pomocą wyobraźni dorysowuje elementy tak, aby powstał wazon z kwiatami.
3. Taniec dla mamy i taty – zabawa przy piosence „Łąka majowa” Ilustrowanie słów piosenki prostymi formami ruchu.
GRUPA V 4-5 LATKI
Zabawa muzyczno – ruchowa „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
https://www.youtube.com/watch?v=ZYFAIupyHhM
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos. Wypowiadając lub śpiewając powyższe słowa obiema rękami pokazujemy część ciała, którą w danej chwili wypowiadamy: Głowa – obie ręce wskazują głowę. Ramiona – obie ręce wskazują ramiona. Kolana – obie ręce wskazują kolana (dzieci często przykucają). Pięty – kucając, wskazujemy pięty. Na końcu mamy części twarzy, które należy wskazać w odpowiedniej kolejności. Za każdym kolejnym śpiewaniem, coraz szybciej wskazujemy części ciała.
- Obejrzyjcie bajkę dla dzieci o zawodach, w której bohater – Kubuś przedstawi Wam kilka z nich. Potem odpowiedzcie na pytania.
https://www.youtube.com/watch?v=K9TF6aefiUw
– Jakie zawody były przedstawione w bajce?
– Które z nich podobały Wam się najbardziej?
– Kim chciałbyś/chciałabyś zostać w przyszłości?
– Czy wiesz na czym polega praca Twojej mamy i taty?
- Ćwiczenia słuchowe: – rodzic podaje różne zawody wypowiadając ich nazwy z podziałem na sylaby – zadaniem dziecka jest odgadnięcie o jaki zawód chodzi, – rodzic podaje pierwszą sylabę wyrazu, a zadaniem dziecka jest dokończenie wyrazu – podanie nazwy zawodu, np.: ko…( kominiarz), we…( weterynarz), stra…( strażak), kra…(krawiec), ku…( kucharz), itd. Po każdym odgadniętym przez dziecko wyrazie możemy dodatkowo zaproponować policzenie sylab, wyodrębnienie pierwszej głoski, dokonanie podziału na głoski.
GRUPA VI 6-LATKI
- Słuchanie wiersza, pt. „Bukiecik dla mamy” W. Ścisłowski.
Dziś dla ciebie mamo
Świeci słońce złote
Dla ciebie na oknie
Usiadł barwny motyl
Dziś dla ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki
Dziś dla ciebie mamo
Śpiewa ptak na klonie
I dla ciebie kwiaty
Pachną też w wazonie
Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą –
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto
- „List do mamy” – masażyk relaksacyjny.
Kochana mamo (rysujemy serce i wykrzyknik)
Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech)
Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło)
Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi
palcami)
Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę)
Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)
Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka)
I w prezencie Tobie dam (przytulamy dziecko siedzące przed nami)
- Pokoloruj obrazek wg. kodu
TERAPIA PEDAGOGICZNA
1.Karta pracy polega na odnalezieniu poszczególnych figur i pokolorowaniu ich na określony kolor. Postanowiłam nie narzucać Wam już gotowych kolorów tak, aby każdy z Was miał możliwość wyboru własnych, a i pomyślałam też, że zadanie będzie na pewno ciekawsze jeśli dziecko będzie miało możliwość wybrania samemu sobie kolorów w tym zadaniu. Kolorujemy oczywiście figury nad linią. Druga karta pracy to łączenie ze sobą takich samych kształtów.
2.Kolejne karty pracy to kolorowanki geometryczne. Możemy tutaj również wybrać poszczególne kolory na jakie dziecko ma pokolorować obrazki, ale równie dobrze możemy pozostawić wybór kolorów dzieciom. Możemy wykorzystać poniższe karty pracy także na przykład tylko do tego, aby dziecko wskazywało poszczególne figury, albo zakreślało je jakimś danym kolorem.
.