GRUPA I 3-LATKI

Proszę zapoznać dzieci z wierszem „Na rysunku mały domek”(autor nieznany)

 

Na rysunku mały domek w  domku dzieci śpią.

A na niebie tuż nad domkiem gwiazdki dwie świecą.

Mama to ta gwiazdka mała, drugą tata jest

Kiedy mama czasem mrugnie, powtarza jej gest.

W zimnym świecie dają sobie ciepło świecąc wraz.

A tym wszystkim obdarują dzieci, czyli nas.

W dniu waszego Święta i co dzień tak samo
najmocniej jak możemy –
Kochamy was Tato i Mamo!

Następnie proszę by dzieci podpowiedziały na pytania:

– Gdzie śpią dzieci?

– Jak nazywają się gwiazdki, które świecą na niebie?

– Jakie święto będziemy obchodzić 26 maja?

– Jakie życzenia złożysz mamie/ tacie?

Proszę przeczytać wierszyk jeszcze raz, potem niech dzieci powtarzały krótkie fragmenty. Przedszkolaki niech spróbują nauczyć się wiersza na pamięć.

  1. Proszę aby dzieci wykonały kilka ćwiczeń oddechowych:

– „ Wiosenne kwiaty”.

Proszę dać dziecku kilka wyciętych z papieru różnokolorowych kwiatów(mogą być delikatnie spryskane perfumami o kwiatowym zapachu), może to być zabawa na łące podczas spaceru, w ogrodzie. Dzieci wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatów.

– „Wyścigi chrupek”- dziecko i rodzic kładą chrupki na stole, wyznaczają metę. Na sygnał dmuchają na nie. Zwycięzcą jest osoba, której chrupek znajdzie się na końcu wyznaczonej trasy. W innej wersji zabawy proponujemy, by dziecko położyło chrupek na dłoni, następnie dmucha tak, by chrupek spadł na blat stołu.

  1. Proszę by dzieci wykonały kartę pracy (Zał. nr 1)- Otocz pętlą wszystkie zwierzęta- ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.

Zał. nr 1

kura

GRUPA II 3-4 LATKI

1.„Rodzinka” – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.

Jeż Julek podskakiwał na półce i uśmiechał się pod nosem.
– Coś ty taki dziś wesoły? – zapytał Przemek.
– Byłem gdzieś wczoraj i jest mi bardzo wesoło – odparł Julek.
– Gdzie byłeś? – dopytywała Aga.
– U mojej jeżowej rodziny na imieninach – cieszył się Julek.
– Proszę pani, Julek mówi, że był u rodziny – wołała Aga. – Czy to prawda?
– Skoro tak mówi – stwierdziła pani.
– Nie wiedziałem, że jeże mają rodzinę – zdziwił się Przemek.
A Julek zaśpiewał:
Każdy ma rodzinę przecież, czy wy o tym wiecie?
I tatę, i mamę najpiękniejszą w świecie.
Dzieci zaczęły się przysłuchiwać, a Julek opowiadał:
– Mam starszego brata Gutka i młodszego brata Jurka oraz dwie małe siostry Jeżynki. Mam też wujków i ciocie, i oczywiście jeżowego dziadka, i babcię jeżową. I właśnie wczoraj Jurek miał imieniny, i mieliśmy takie rodzinne jeżowe święto.
– Ja też mam brata – powiedziała Aga. – Jest już duży i chodzi do szkoły.
– A ja mam dwie ciocie i siostrę, i wujka, i oczywiście tatę i mamę – wyjaśniał Przemek. – I to moja mama jest najpiękniejsza!
– Moja też! – zawołał Franio. – A tata potrafi czarować, naprawdę, wyczarował mi kiedyś nowe autko.
– Pewnie ci kupił? – spytał Przemek.
– Nie kupił, tylko wyczarował, tak mi powiedział, a w rodzinie nigdy się nie oszukuje – upierał się Franio.
– Moja rodzina jest najfajniejsza na świecie – oznajmiła Jagódka – Opowiadamy sobie różne kawały i pękamy ze śmiechu.
– Najważniejsi w rodzinie są rodzice – mądrzył się Krzyś – bo oni dbają o nas, kochają. Mama mówi, że jestem jej oczkiem w głowie.
– A czy pani ma rodzinę? – zapytała Aga.
– Oczywiście – odparła pani Beata z uśmiechem. – Nie słyszałaś, co mówił Julek? Każdy ma swoją rodzinę.
– Słuchajcie! – zawołał Przemek. – Nasza pani też ma rodzinę!
– A może by tak coś narysować dla rodziców? – spytała pani. – Przecież niedługo będzie święto mamy, później święto taty. Pora zabrać się za przygotowanie laurek.

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:
– O jakim rodzinnym święcie opowiadał jeż Julek?
– O jakich jeżach w swojej rodzinie mówił jeż Julek?
– Co o swoich rodzinach opowiadały przedszkolaki?
– O jakim święcie przypomniała pani?
– Co dzieci mogą przygotować dla swoich rodziców?

 

  1. „Serwetka dla mamy i taty” – praca plastyczna. Stemplowanie gąbką na tkaninie.

Potrzebne będą: gąbka do kąpieli, nożyczki, farby i kawałek tkaniny. Rodzicu wytnij z gąbki do kąpieli różne wzory. Dziecko macza gąbkę w farbie i odwzorowuje kształty na tkaninie. Jest to łatwy sposób na stworzenie kolejnego rodzaju stempelków.

 

  1. „Pizza” – masażyk relaksacyjny.
    Sypiemy mąkę – przebieranie opuszkami palców obu dłoni na plecach rodzica.
    Zgarniamy ją – brzegami obu dłoni wykonujemy na plecach ruchy zgarniające.
    Lejemy oliwę – rysujemy palcem falistą linię od karku aż do pasa.
    Dodajemy szczyptę soli 2-3 razy lekko szczypiemy w plecy.
    Wyrabiamy ciasto – lekko ugniatamy plecy
    Wałkujemy – poruszamy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół.
    Wygładzamy placek – głaszczemy plecy.
    Na wierzch kładziemy pomidory – delikatnie stukamy w plecy dłońmi złożonymi
    w miseczki.
    Krążki cebuli, oliwki – naciskamy palcem wskazującym w kilku miejscach.
    Posypujemy serem – szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni.
    Buch! Do pieca – przytulamy się do pleców partnera.
    Wyjmujemy i kroimy – naśladujemy krojenie przesuwając po plecach brzegiem dłoni.
    Polewamy keczupem – kreślimy palcem linię z pętli.
    I zjadamy, mniam, mniam – naśladujemy gryzienie chwytając plecy dłońmi.

GRUPA III 4-LATKI

  1. Słuchanie wiersz czytanego przez rodzica „Dzień Matki” – Świerczyńska Anna
    Dzisiaj, jak co dzień rano,
    zerwałaś się do pracy.
    Wstajesz tak wcześnie rano
    o świcie niby ptacy.
    Poczekaj takaś zajęta,
    odłóż na chwilę robotę
    bo to dziś wielkie święto.
    Porzuć na chwilę troski
    uśmiechnij się inaczej.
    Patrz, jakie ręce masz szorstkie
    od tej codziennej pracy.
    I oczy też masz zmęczone,
    kochane Twoje oczy.
    My wiemy to dla nas one
    czuwają długo w nocy
    My rozumiemy to dla nas
    tak się męczysz, tak się trudzisz.
    Bo pracy trzeba nie lada
    nim z dzieci wyrosną ludzie.

 

Rozmowa na podstawie wiersza. Przykładowe pytania:
– Czy już wiecie kto ma swoje święto?
– O czym jest ten wierszyk ?
– Co robi dla nas mama?

 

-Nauka wiersza na pamięć „Dziś dla Ciebie Mamo…” – Ścisłowski Włodzimierz

 

Dziś dla Ciebie Mamo,
świeci słońce złote,
dla Ciebie na oknie
usiadł barwny motyl.

Dziś dla Ciebie Mamo,
płyną złote chmurki,
a wiatr je układa
w świąteczne laurki.

Dziś dla Ciebie Mamo,
śpiewa ptak na klonie
i dla Ciebie kwiaty
pachną też w wazonie.

 

3.”Kwiatek na dzień mamy”

 

Już niedługo dzień mamy. Zabieramy się do kreatywnej zabawy – wykonania pięknych laurek z papilotek do muffinek.

Potrzebne będą:

  • kolorowe kartki z bloku technicznego,
  • zielone patyczki kreatywne,
  • kolorowa pianka,
  • papilotki do muffinek,
  • kolorowy filc,
  • koraliki lub guziczki,
  • klej

kwiatek

kwiatek2

.GRUPA IV 5-LATKI

1.Recytacja znanego dzieciom wiersza Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”.

Katechizm polskiego dziecka

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czem ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czem zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

2. Wykonywanie pracy plastycznej z wykorzystaniem nowej techniki plastycznej – rozdmuchiwanie plamy czarnego tuszu za pomocą słomki, a następnie domalowywanie farbami plakatowymi różnych elementów według wyobraźni dzieci (elementów krajobrazu Polski) na mapie.

3. Zabawa dydaktyczna „Mapa fizyczna Polski” – dziecko ogląda mapę, próbuje wskazać jej granice, rzekę Wisłę, kilka większych miast (Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk).

GRUPA V 4-5 LATKI

  1. Nauka piosenki „Moja wesoła rodzinka” (sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk).

https://youtu.be/zC9jbgmeoLc

  1. My rodzinę dobrą mamy,
    zawsze razem się trzymamy!
    I choć czasem czas nas goni,
    my jak palce jednej dłoni.
    Ref.: Mama, tata, siostra, brat
    i ja – to mój mały świat!
    Dużo słońca, czasem grad
    to wesoły jest mój świat!
    II. Mama kocha zawsze czule
    ja do mamy się przytulę!
    Tata kocha, lecz inaczej
    uspokaja, kiedy płaczę!
    Ref.: Mama, tata…
    III. Gdy napsocę i nabroję,
    siedzę w kącie, bo się boję!
    Tata skarci, pożałuje,
    a mamusia pocałuje!
    Ref.: Mama, tata…
    IV. Kiedy nie ma taty, mamy
    wszyscy sobie pomagamy!
    I choć sprzątać nie ma komu
    jest wesoło w naszym domu!
    Ref.: Mama, tata…
  2. Zabawa dydaktyczna „Zagadki o rodzinie”:
  • poprawne stosowanie nazw członków rodziny, kończenie rozpoczętych wypowiedzeń, podawanie imion poszczególnych członków rodziny:

– Mama i tata to moi ………………………./rodzice.

– Ja dla swoich rodziców jestem ………………./synem, córką, dzieckiem.

– Mama mojej mamy lub taty to ………………/babcia.

– Tata mojej mamy lub taty to mój …………………/dziadek.

– Ja dla mojej babci i dziadka jestem ………/wnuczką, wnukiem.

– Siostra mojej mamy lub taty to moja ………………/ciocia

– Brat mojej mamy lub taty to mój …………………. /wujek.

  • rozwiązywanie zagadek tekstowych:

– Kocha mnie najbardziej na świecie,

wszystkie troski codziennie odgania.

Ona mnie urodziła. Czy już wiesz, kto to?

To … (mama)

– Gdy coś się w domu zepsuje,

szybciutko to naprawi.

Samochód też zreperuje,

bo on wszystko potrafi. (tata)

– Dla nas wnucząt, ona zawsze

dobre serce ma.

Czułym okiem na was patrzy,

bajek mnóstwo zna. (babcia)

– Nie każdy jest siwy,

nie każdy wąsaty,

ale każdy jest tatą

mamy albo taty. (dziadek)

– Taki sam chłopiec jak ja,

mamę wspólną ze mną ma.

Wspólny jest również tata.

A ja wiem, że mam … (brata)

– Jest córką mamy i taty,
bawi się lalkami, czasem też samochodami.
Jest starsza lub młodsza.
To moja kochana … (siostra)

  1. Praca plastyczna „Kwiatek dla mamusi” – wypełnijcie kontur dowolnie wybraną techniką (kolorowanie kredkami, mazakami, malowanie farbami, wyklejanie bibułą, kolorowym papierem). Podarujcie kwiatka mamusi z okazji jej święta w dniu 26 maja.

kwiatek

GRUPA VI 6-LATKI

1,Mój tata w pracy „-twórcza zabawa plastyczna – technika dowolna. Rozwijanie motoryki małej, prawidłowego chwytu pisarskiego, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
2.,;Taniec dla rodziców „-dziecko tańczy na gazecie do dowolnej muzyki,starając się nie wyjść poza gazetę,która będzie składana po zwrotce piosenki.
3, ,;Tata i ja”-zabawa w parach. Jedno dzieckojs jest tatą, drugie dziecko albo rodzic jest dzIrakiem. Odgrywają scenki: idą na spacer, kopią piłkę itp.,później nastypuje zamiana ról.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek k,g Wadliwa realizacja głosek k,g zwana jest kappacyzmem i gammacyzmem Najczęściej spotykaną wadliwą realizacją tych głosek jest zastępowanie ich przez głoski t,d. Niekiedy zdarza się również omijanie głoski, albo realizacja h Przyczyny kappacyzmu i gammacyzmu: -niska sprawność ruchowa języka -zła praca języka, zwłaszcza jego tylnej części, wynikająca z ograniczonych możliwości fizjologicznych Ćwiczenia wskazane przy wadliwej realizacji głosek tylnojęzykowych k,g Sposób powstawania głosek k,g wymaga określonej sprawności tylnych partii mięśni języka i tylnej ściany gardła.W związku z tym na etapie wstępnym przeprowadza się ćwiczenia polegające na unoszeniu języka i tworzeniu jego zwarcia z podniebieniem twardym oraz na opuszczaniu go na dno jamy ustnej tak, aby doszło do wysklepienia grzbietu języka w tylnej części jamy ustnej i wytworzenia się w tym miejscu zwarcia.

Ćwiczenia wstępne, usprawniające motorykę narządów mowy: – wysuwanie i chowanie języka w głąb jamy ustnej (usta szeroko otwarte, język nie powinien dotykać zębów) – opieranie czubka języka o dolne zęby, unoszenie środka języka do podniebienia miękkiego i twardego – ssanie cukierka. – mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach -picie przez długą słomkę bardzo gęstych napojów np.jogurtu -lizanie lizaka językiem mocno wysuniętym z buzi -udawanie ziewania, swobodnie przy nisko opuszczonej żuchwie: wdech przez nos, wydech ustami przy szeroko otwartej jamie ustnej – krótkie wymawianie samogłosek przy otwartych szeroko ustach

Ćwiczenia oddechowe: – odtajanie zamarzniętej szyby – mocno przedłużone chuchanie – chuchanie na ręce, bo zmarzły – naśladowanie odgłosów zwierząt, (np. przeciąganie dźwięku muuuu, hu-hu-hu,miauuuu) – naśladowanie śmiechu różnych ludzi np. he, he, he, he, (staruszki); ha, ha, ha, ha, (kobiety) ; ho, ho, ho, ho, (mężczyzny) ; hi, hi, hi, hi, (dziewczynki) -ziewanie długie i przesadne -wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, podczas szerokiego otwierania ust -przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na plansze – chrapanie na wdechu i na wydechu

 

Domowa zabawa z językiem angielskim

1.Poznajcie nazwy zwierzątek domowych. Spróbujcie powtarzać ich nazwy, w ten sposób szybciej je zapamiętacie.
https://www.youtube.com/watch?v=eJI1f8IAwVk
dog – pies
puppy – szczeniaczek
cat – kot
kitten – mały kotek
turtle – żółw
rabbit – królik
hamster – chomik
mouse – myszka
parrot – papuga
tropical fish – tropikalne ryby
gold fish – złota rybka
guinea pig – świnka morska
https://www.youtube.com/watch?v=-EWvXQx8mOg
Piosenka o zwierzaczkach domowych.

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0
I have a pet – mam zwierzątko w domu
Do you have a pet? – czy masz zwierzątko w domu?
Yes, I have a dog – tak, mam psa
I have a pet, he is a dog – mam zwierzątko, to jest pies
and he says woof – i on szczeka hau, hau…
I have a cat – ja mam kota
I have a pet, she is a cat – ja mam zwierzątko, to jest kotka
and she says meow – i ona miałczy miał, miał…
I have a pet, he is a mouse – ja mam zwierzątko, to jest myszka
And he says sqeak… – i ona piszczy pi, pi…
I have a pet, he is a bird – ja mam zwierzątko, to jest ptaszek
And he says tweet – i on ćwierka…
I have a pet, she is a fish – ja mam zwierzątko, to jest rybka
And she says glub – i ona robi gul, gul…
I have a lion – ja mam lwa
A lion? – lwa?
I have a pet, he is a lion – ja mam zwierzątko, to jest lew
And he says roar – i on ryczy…

Jeszcze jeden filmik o zwierzętach domowych. Dowiecie się z niego kilku ciekawych wiadomości o naszych zwierzątkach. Ciekawa jestem czy już umiecie nazwać swoje zwierzątko w języku angielskim. Jeśli nie macie zwierzątka, to powiedzcie po angielsku jakie chcielibyście mieć.
https://www.youtube.com/watch?v=BgHNbUD_Uz0
The dog is man’s best friend – pies jest najlepszym przyjacielem człowieka
What animal makes this sound? – jakie zwierzę wydaje ten głos?
The cat chases little thing away – koty ganiają małe rzeczy
The hamster is an active pet – chomik to aktywne zwierzę
The chameleon is a pet that can change colours – kamaleon jest zwierzęciem, które umie zmieniać kolory
The turtle is a slow pet – żółw jest wolnym zwierzakiem
A fish tank is so much fun to watch – akwarium z rybkami to świetna sprawa do oglądania
Parrots can say people words – papugi umieją mówić ludzkie słowa
The snake is a smooth pet – wąż jest gładkim zwierzakiem
The rabbit is a soft pet – królik jest mięciutkim zwierzakiem