GRUPA I 3-LATKI

1. Proszę aby dzieci posłuchały piosenki https://www.youtube.com/watch?v=grjsVmBu9xM
co najmniej dwa razy. Następnie odpowiedzą na pytania:
– O kim jest ta piosenka?
– Jaka jest Twoja mama?
– Jaki jest Twój tata?
– Czym zajmują się Twoi rodzice?
– Jak możesz pomóc rodzicom w codziennych pracach domowych?
Teraz znowu słuchają piosenki i poruszają się swobodnie w jej rytmie. Mogą wymyślić
własny taniec. Proszę zachęcać dzieci do powtarzania słów refrenu ( potem do częstego
słuchania piosenki, powtarzania dłuższych fragmentów piosenki).
I. Moja mama najpiękniejsza jest i już,
delikatna jak maleńkie płatki róż.
Taka dobra taka słodka niczym miód.
No po prostu w każdym calu mama cud.
Ref. Bo tak właśnie w życiu jest
każda mama jest the best.
Dziś usłyszy cały świat,
żyj mamusiu nam sto lat. 2x
II. A mój tata to jest taki super gość,
przy nim znika każdy smutek każda złość.
Więc zaśpiewam dzisiaj tacie  z wszystkich sił,
że go kocham chcę by zawsze  przy mnie był.
Ref. Bo tak właśnie w życiu jest
Każdy tata jest the best
Dziś usłyszy cały świat
Żyj tatusiu nam sto lat. 2x
2. Proszę wykonać masę solną :1 szklanka mąki;1 szklanka soli; ok. 0,5 szklanki wody.
Do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość
wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość
wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół
lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut). Dodajemy do ciasta trochę
czerwonej farby plakatowej (barwnika spożywczego) i znowu mieszamy. Następnie na
tekturowy szablon serca (2 szablony), dzieci naklejają kawałki masy solnej(oczywiście bez
kleju). Serca odstawiamy do wyschnięcia.
3. Proszę aby dzieci ustawiły swoje książeczki od najmniejszej do największej, lalki na
półkach od największej do najmniejszej, autka od największego do najmniejszego.

GRUPA II 3,4-LATKI

1.„Jestem postacią z bajki” – opowieść ruchowa.

Dziecko ilustruje ruchem czynności wykonywane przez bohaterów bajek zgodnie z opowiadaniem rodzica:

– Krasnoludki maszerują do domu po ciężkiej pracy, a tam Śnieżka sprząta domek krasnoludków: zamiata miotłą podłogę, zgarnia z sufitu pajęczyny, wspinając się na palce, zmywa naczynia, ścieli łóżeczka.

– Jaś i Małgosia idą przez las: najpierw podskakują wesoło, potem idą marszowym żwawym krokiem, następnie idą coraz wolniej, bo są zmęczeni, kładą się i zasypiają pod drzewem, budzą się, wstają, przecierają oczy i skaczą obunóż – cieszą się – i głaszczą po brzuchach na widok piernikowej chatki.

– Czerwony Kapturek idzie przez las do babci, biegnie na paluszkach, podskakuje, schyla się, wącha i zrywa kwiatki, goni motylki.

Na zakończenie dziecko wybiera sobie postać z bajki i tańczy przy akompaniamencie do swojej ulubionej piosenki, tak jak jego zdaniem tańczyłaby ta postać.

 

2.„Bajkowa zgadywanka” – rozwiązywanie zagadek. 

– Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)

– Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)

– Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)

– W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)

– Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)

 

3.„Dawno, dawno temu….” – zabawa twórcza. 

Rodzic wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dziecko podejmuje próbę odtworzenia całej bajki. 

GRUPA III 4-LATKI

1.Rodzic czyta wiersz L. Łącz pt. „Przyjaciel ze schroniska”.

Był sobie pewien piesek malutki
Uroczy- mówię Wam
Czepiały się go troski i smutki
Bo był zupełnie sam
Nie miał rodziny, siostry ni braci
W schronisku mieszkał gdzieś
Aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,
A był to rudy Grześ
Przytulił pieska- zostali razem
Na dobre i na złe
Znikła samotność, bo przyjaciele
Nie są samotni, nie!

 

 Dzieci odpowiadają na następujące pytania:


– Gdzie mieszkał malutki piesek?
– Czy było mu dobrze?
– Czy miał mamusię albo tatusia?
– Kto wziął pieska?
– Kim dla Grzesia został piesek?
– Czy teraz jest szczęśliwy?


Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć:

A) Przyjaciel zwierząt nie może (podawanie propozycji przez dzieci):

– ich krzywdzić,
– denerwować, szczuć,
– rzucać w nie kamieniami,
– bić, kopać.
c) Przyjaciel zwierząt powinien:
– karmić je,
– wychodzić z nimi na dwór,
– kąpać je,
– bawić się z nimi,
– aktywnie działać na rzecz ich ochrony,
– chodzić na badania do weterynarza,
– reagować na krzywdy zadawane przez innych ludzi (uświadamiać ich).

B) „Pocieszenie pieska” – dzieci  ze swoją maskotką w dowolny sposób próbują pocieszyć przyjaciela (głaszcząc, przytulając, kołysząc, mówiąc miłe słowa).

2. Zabawa ruchowa z elementami wspinania, kształtująca orientację przestrzenną „Koty na płoty”. Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozstawionymi na dywanie krzesełkami. Na hasło „Kot na płot” dzieci wspinają się na krzesło. W zależności od hasła pod płot, obok płotu, za płotek, przed płotek dzieci wykonują polecenia.

3.„PIESEK”: Wytnij elementy i sklej według wzoru.

GRUPA IV 5-LATKI

1.Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę”: dzieci naśladują czynności wykonywane przez rodzica.

Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozegrać do stroju kąpielowego (naśladują rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna). Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul(powtarzają i naśladują nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladują czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegną jedno za drugim). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry(wykonują skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest  to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).

3. Prezentacja filmu „Polak Mały” IPN oddział Kraków i rozmowa na temat symboli narodowych:

<<<kliknij tutaj, aby przejść do filmu>>>

  • Jak wygląda godło Polski?
  • Co symbolizuje biały i czerwony kolor na fladze?
  • Kiedy najczęściej możemy słyszeć nasz hymn narodowy?
  • Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?

 

3. Zabawa dydaktyczna „Zagadki o Polsce”:

1) Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.

Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie. (godło)
Podpowiedź:
Rymuje się ze słowem „siodło”,
Jednym z symboli Polski jest…
(godło)

2) Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.
(flaga)

3) Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa  polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa?
(Warszawa)

4) Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę.
(Wisła)

Podpowiedź:
Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona… (Wisła)

5) Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem.
(hymn)

Podpowiedź:

Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na zawsze zapamiętam mojego kraju…
(hymn)

GRUPA V 4,5-LATKI

1. Zabawa matematyczna – ćwiczenia klasyfikacyjne: układanie w grupy, szeregi, rytmy.
Dziecko otrzymuje zestaw figur geometrycznych (6 niebieskich prostokątów, 6 żółtych
kwadratów, 6 zielonych prostokątów, 6 czerwonych kwadratów). Układa według wskazówek
rodzica:
– posegreguj figury ze względu na kolory,
– posegreguj figury ze względu na kształt,
– ułóż w szeregu na przemian żółte i niebieskie figury,
– ułóż w szeregu na przemian kwadrat i prostokąt,
– ułóż rytm: 1 kwadrat żółty, 2 prostokąty niebieskie, 1 kwadrat czerwony….,
– ułóż rytm: 2 prostokąty, 1 kwadrat, 2 prostokąty, itd.,
– ułóż dowolny rytm wg własnego pomysłu. Zabawa może trwać dłużej w zależności od
zainteresowania dziecka.
2. Nauka wiersza „Bukiecik dla mamy” (W. Ścisłowski)
Dziś dla Ciebie mamo
świeci słońce złote.
Dla Ciebie na oknie
usiadł barwny motyl.
Dziś dla Ciebie mamo
płyną białe chmurki.
A wiatr je układa
w świąteczne laurki.
Dziś dla Ciebie mamo
śpiewa ptak na klonie.
I dla Ciebie kwiaty
pachną też w wazonie.
Dzisiaj Droga mamo
masz twarz uśmiechniętą –
niechaj przez rok cały
trwa to Twoje święto.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu, np.: o czyim święcie była mowa w wierszu?,
jakie prezenty i życzenia zostały przygotowane dla mamy? Spróbujcie nauczyć się fragmentu
(a może nawet całego wiersza na pamięć).

3. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej – znajdź 7 różnic między obrazkami.

GRUPA VI 6-LATKI

 

1.Słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka” 

 

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

Rozmowa na temat wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego

Co to są prawa ?

Kto ma swoje prawa ?

Jakie prawa mają dzieci ?

Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

2.„Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania   

Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego przez rodzica zdania, np.:

Jestem smutny , gdy …..

Czuję się szczęśliwy , ponieważ …..

Boję się , gdy …..

Jestem zły, ponieważ …..

Czuję się zadowolony , gdy …..

Jest mi wesoło, kiedy ….. itp.

3. Karta pracy 

image2