ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ. 15
Rodzic opowiada oraz demonstruje czynności, które naśladują uczestnicy zabawy.
Dzieci idą na wiosenny spacer.
/marsz/ Świeci słońce /dzieci unoszą ramiona do góry/. Pada wiosenny deszczyk / uczestnicy stukają palcami o podłogę/. Omijamy kałuże / chodzą po pokoju wysoko unosząc kolana/. Przyglądamy się wiosennym kwiatom / dzieci spacerują, a na sygnał dźwiękowy wykonują przysiad, po czym spacerują dalej/. Wieje wiosenny wietrzyk
/dzieci lekko poruszają rękami/. Przyleciały pierwsze ptaki / wszyscy naśladują lot ptaków, poruszając się dookoła
/pokoju/.
2. Proszę,by dzieci obejrzały film
https://youtu.be/PMUUm7Xx-Fw.
Po obejrzeniu filmu proszę porozmawiać z dzieckiem na temat wędrówki bociana. Dlaczego odlatuje na zimę do ciepłych krajów?
Jak nazywa się pora roku, kiedy wraca do Polski?
Kogo spotyka podczas podróży?
Jakie są oznaki wiosny?
3. Proszę by dzieci obejrzały zdjęcia kwitnących drzew,np; https://images.app.goo.gl/
GRUPA II 3,4-LATKI
1.„Skąd się bierze mleko?” – historyjka obrazkowa.
Dziecko próbuje układać obrazki zgodnie z chronologią wydarzeń, stara się używać określeń czasowych: na początku, potem, na końcu, rozumie znaczenie jedzenia nabiału dla zdrowia.
Nauka krótkich rymowanek:
„Kto mleko pije, długo żyje!”
„Mleczne pyszności na zdrowe kości!”
„Mleko pijemy, zdrowo żyjemy”
„ Gdy produkty mleczne jemy, szybko rośniemy, chodzimy, skaczemy, biegamy i zdrowo się uśmiechamy” „Przedszkolak dobrze wie, że zdrowo jest, gdy mleko pije się”
2.„ Zgadnij co to za przysmak?” – zabawa badawcza: Dzieci rozpoznają po wyglądzie, zapachu oraz smaku produkty spożywcze: jogurt, kefir, maślanka, śmietana, ser biały , żółty, topiony, masło.
3.„Mała krówka” – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny.
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/slodka-animowana-krowa
GRUPA III 4-LATKI
1.„Czarodziejski woreczek” -zabawa dydaktyczna, prawidłowe rozpoznawanie zabawek przy pomocy dotyku, ćwiczenie umiejętności dobierania zabawek w pary.
Rodzic chowa kilka zabawek lub przedmiotów do worka. Znajdują się w nim po dwie takie same zabawki. Dziecko wkłada rękę do worka i wybierają po jednej zabawce. Na podstawie dotyku odgaduje, co to jest, nazywa zabawkę, a potem wyjmuje ją sprawdza, czy się nie pomyliło. Następnie kładzie zabawki obok siebie w taki sposób, aby dobrać je parami.
2.„Poduszki”. Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.
Masażyki – miękka poduszka nadaje się idealnie pod głowę lub brzuszek dziecka, kiedy podsuwa swoje plecy do masowania. Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.
Mostek – rozłóż poduszki na podłodze. Niech staną się mostem nad rwącą rzeką, po którym należy przejść utrzymując równowagę.
Przytulanki – za pomocą szalika zwiąż poduszkę w połowie szerokości . W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka? Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer.
3. „Wiosenne drzewko” z rolki i plasteliny:
„Wiosenne drzewko” Już za chwilę rozkwitnie forsycja, magnolia, bez i drzewka owocowe, więc to idealny czas. Nasza praca jest łatwa w wykonaniu, efektowna, a przy okazji jest świetnym treningiem małej motoryki, czyli sprawności palców i dłoni. Do wykonania pracy potrzebujesz: rolkę po papierze, brązową i różową bibułę, kartkę z bloku technicznego, brązową plastelinę, zielony pisak, kredkę lub plastelinę. Brązową bibułę zgniatamy mocno i delikatnie rozkładamy. Następnie kładziemy na bibułę rolkę po papierze, owijamy dookoła rolki, a końce bibuły wciskamy do środka rolki.
GRUPA IV 5-LATKI
1. Słuchanie opowiadania M. Galicy:
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką wyszedł norki, szukać wiosny.
– Zimno- mruknął zaspany Chomik.
Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było.
Na gałązkach wierzby siedziały małe puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
– Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
– A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik.
Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał co mówią wierzbowe kotki.
Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo- zawołał do nich Chomik.- Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna chmurka zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
– Brr…- skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może wy widziałyście wiosnę?- zapytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić. Chomik poszedł dolej szukać wiosny.
W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik,
ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
– Muszę iść dale, tuta jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.
Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.
A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! – Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem,
że już wiosna – i odleciał. A Chomik powędrował dalej szukać wiosny…
Rozmowa na temat opowiadania:
–Dlaczego chomik wybrał się na spacer?
-czym rozmawiał z wierzbowymi kotkami?
-Czy chmurki widziały wiosnę?
-Czy ptaki udzieliły chomikowi odpowiedzi na pytanie? Dlaczego?
-Dlaczego chomik nie spytał bociana o wiosnę ?
-Co myślał bocian o chomiku?
2. „Prawda czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna.
Nauczycielka mówi zdania o tematyce wiosennej a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą kwiat do góry, fałsz – kładą na kolanach.
– Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
– Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
– Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
– Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
– A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
– Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna
– Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, listopad, kwiecień
-Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, powracające jaskółki, krokusy, mróz, owoce na drzewach, stokrotki, bociany, grzyby w lesie itp.
-Są trzy pory roku.
-Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
-Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.
-Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.
3. „W LESIE”– zabawa ortofoniczna.
W lesie dzieci zbierają grzyby. W pewnym momencie „zrywa się wiatr” – dzieci głosem naśladują szum wiatru (sz, sz, sz) .
Za chwilę zaczyna padać deszcz (kap, kap). „Patrzcie deszczyk przestał padać, wyjrzało słoneczko”.
Posłuchajcie, jak dzięcioł puka (stuk – puk). Zobaczcie, panowie drwale piłują drzewo (zzz, zzz).
A teraz słyszycie, gdzieś na drzewie ćwierka ptaszek (ćwir, ćwir). Dzieci powtarzają wyżej wymienione dźwięki.
GRUPA V 4,5-LATKI
1.Wprowadzenie w tematykę związaną ze obchodzonym wczoraj (tj. 23 kwietnia) Światowym Dniem Książki. Rodzic czyta zagadkę, dziecko podaje odpowiedź. Zagadki do wyboru: – „Ma okładkę kolorową,
w środku kartki z obrazkami.
oraz bajki, które mama czyta wieczorami”.
– „Choć nie ma zamka, ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz. W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści”.
– „Kartek może mieć bez liku,
lecz nie rysuj w niej chłopczyku!
Tam historie są nie lada,
kto przeczyta, sam wybada!”
Po rozwiązaniu zagadki zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat na ulubionych książek i ich bohaterów oraz zwrócenia uwagi na zasady korzystania z książek – można wykorzystać prezentację, do której link podaję poniżej:
2. Zabawa dydaktyczna „Tak – nie” – rodzic czyta poszczególne zdania, zadaniem dziecka jest określenie: czy zdanie jest prawdziwe i dotyczy właściwego zachowania – dziecko sygnalizuje podniesieniem kciuka do góry, czy zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do niewłaściwego zachowania – sygnalizacja kciukiem w dół:
– Aby kupić książkę idziemy do apteki.
– Książka ma wiele stron, które są z papieru.
– Podczas jedzenia obiadu oglądamy książkę.
– Książka może być podkładką pod kubek.
– Aby zaznaczyć miejsce, w którym kończymy oglądanie (wspólne czytanie) książki, zaginamy róg jej strony. – Książkę oglądamy brudnymi rękoma
– Książkę odkładamy na jej właściwe miejsce, półkę.
– Gdy chcemy wypożyczyć książkę, idziemy do biblioteki.
– Przed korzystaniem z książki myjemy ręce.
3. Praca plastyczna „Zakładka do książki” – na początek proszę wytłumaczyć dziecku, do czego służy zakładka do książki. Najprostszą zakładkę można wykonać poprzez przygotowanie z kolorowego bloku kartonika w kształcie prostokąta (przykładowe wymiary to: 6cm.x20 cm.) i ozdobienie go według pomysłu dziecka (naklejkami, mazakami, kredkami, elementami wyciętymi z kolorowego papieru, gazety). Więcej inspiracji do przygotowania zakładek znajdziecie tutaj:
https://eduzabawy.com/generatory/zakladki-do-ksiazek/
https://www.superkid.pl/prace-plastyczne-zakladki
GRUPA VI 6-LATKI
2.Malowanie, rysowanie do słuchanej muzyki. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
3.Zabawa ,,Zamknięte oczy”.