ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ. 11
GRUPA I 3 – LATKI
. Zabawa dydaktyczna „Poszukiwanie skarbów”
W mieszkaniu (pokoju) w różnych miejscach proszę schować jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Rodzic mówi: „Idź do przodu, stań, idź w stronę łóżka, omiń krzesło, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.
2. Proszę aby dziecko obejrzało film pt: „Świnka Peppa- segregowanie śmieci”.
https://youtu.be/WXSYr0U43rs
Po obejrzeniu filmu, proszę porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia segregowania odpadów, wpływu na ochronę naszej planety.
3. Proszę,by dzieci podarły gazetę na malutkie kawałki, następnie niech naklejają je na kartce tak,by wypełnić kontury. Proszę zwrócić uwagę aby prawidłowo posługiwały się klejem,by skrawki gazety nie odpadały. Zał nr 1
GRUPA II 3-4 LATKI
- „Kwiecień” – osłuchanie z piosenką. (słowa : K. Kwiatkowska, muzyka : T. Ferenc)
Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.
ref: Kwiecień, plecień, bo przeplata
trochę zimy, trochę lata. (bis)
Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptakom
śpiew się poturlał z góry po dachu.
ref: Kwiecień, plecień, bo przeplata
trochę zimy, trochę lata. (bis)
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=v_uIhX6WpYM
- „Zielona żabka”- origami płaskie z koła.
Potrzebne materiały i przybory: papier kolorowy (niebieski, biały, czarny, zielony), okrągłe przedmioty do odrysowania w różnych rozmiarach, ołówek, nożyczki i klej. Na niebieską kartkę naklejamy duże i średnie zielone kółko – to będzie głowa i tułów żabki. Jedno ze średnich kółek składamy i przyklejamy pyszczek we właściwym miejscu. Małe kółka sklejamy, jak pawie oczko i przyklejamy. Nogi tworzą połówki średniego zielonego kółka dodatkowo zagięte.
- „Skojarzenia” – zabawa dydaktyczna.
Rodzicu zacznij zabawę mówiąc dowolne słowo, np. „wiosna”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałeś, np. „bocian”. Twoim zadaniem jest znalezienie skojarzenia do „bocian”. Potem szukamy skojarzenia na zmianę i tak dalej. Taka zabawa może trwać w nieskończoność.
GRUPA III 4 – LATKI
- Zabawy z użyciem gazet. Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?
- Papierowa koszykówka – zgnieć papier i stwórz z niego kule. Wraz z dzieckiem rzucajcie do celu, jaki sobie wyznaczycie. Tytułowy kosz może zastąpić garnek, miska, karton, a także obręcz zrobiona z twoich lub dziecięcych ramion.
- Statki – przypomnij sobie, jak w prosty sposób można zrobić z papieru statek lub czapkę. Naucz tego krok po kroku swoje dziecko i włączcie papierowe cacko do wspólnej zabawy. Razem puszczajcie statki np. w wannie lub w misce. Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.
- Wdech-wydech – podrzyjcie papier na małe kawałki, a następnie przy użyciu słomki na wdechu przenoście małe skrawki np. z talerzyka na talerzyk. Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch. Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.
- Nauka piosenki: „Wiosenne porządki”.
I W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
II Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
III Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.
„W naszym ogródeczku” – piosenka dla dzieci -Babadu TV #stayhome #WithMe
- Praca plastyczna: „Słońce i żaba z papierowych talerzyków”
Potrzebne będą: dwa papierowe talerzyki, dwie małe i dwie duże plastikowe łyżeczki, czarny i czerwony marker, żółte i zielone łapki (u nas piankowe), klej na gorąco, żółta i zielona farba, pędzelek, nożyczki, rolka po papierze
Pracę zaczynamy od pomalowania papierowych talerzyków, co jest ulubioną czynnością większości dzieci. Z plastikowych łyżeczek ucinamy patyczki, a na owalnej części malujemy źrenice czarnym markerem. Czarnego markera używamy również do namalowania ust na talerzykach. Z rolki po papierze wycinamy jeden okrągły kawałek, tak aby utworzyć język żaby, malujemy go na czerwono. Wszystkie elementy razem z łapkami przyklejamy klejem na gorąco do talerzyków i żabka i słoneczko są gotowe.
GRUPA IV 5 – LATKI
-
Zapoznanie z piosenką “Kwiecień-plecień” (Autor:nieznany)
Idzie z kwietniem
rowem zielonym
Pierwsza stokrotka
w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła,
na zimna brzeżku
Kwiat przebiśniegu
usiadł w dołeczku.
Kwiecień – plecień,
bo przeplata,
trochę zimy,
trochę lata
Kwiecień – plecień,
bo przeplata,
trochę zimy,
trochę lata
Śniegiem sypnęło,
czy kwiaty wschodzą,
Na pożegnanie
ostatnim mrozom
Uderza wiosna
o skrzydła ptakom,
Śpiew się poturlał
z góry po dachu.
Link do piosenki:https://www.youtube.com/watch?v=v_uIhX6WpYM
2.Spotkanie z wiosną- zabawa ruchowo-rytmiczna.
Rodzic opowiada oraz demonstruje czynności, które naśladują uczestnicy zabawy.
Dzieci idą na wiosenny spacer. /marsz/ Świeci słońce /dzieci unoszą ramiona do góry/. Pada wiosenny deszczyk / uczestnicy stukają palcami o podłogę/. Omijamy kałuże / chodzą po sali wysoko unosząc kolana/. Przyglądamy się wiosennym kwiatom / dzieci spacerują, a na sygnał dźwiękowy wykonują przysiad, po czym spacerują dalej/. Wieje wiosenny wietrzyk /przedszkolaki lekko poruszają rękami/. Przyleciały pierwsze ptaki / wszyscy naśladują lot ptaków, poruszając się po pokoju.
3.Rozwiązywanie zagadek o wiosennych kwiatach i ptakach.
– Ten kwiat zimna się nie boi, przez śnieg się przebił i odważnie stoi. /przebiśnieg/
– Jest fioletowy, żółty i biały. Na klombie w parku kwitnie wspaniały. /krokus/
– Powiedz mi miły panie, co to za przytulne czerwone mieszkanie.
– Stoi na zielonej łodyżce i leciutko się w ogrodzie kołysze? /tulipan/
– Tam gdzie leśna polanka okryta kożuszkiem kwitnie fioletowa …/sasanka/
– Wśród zielonej trawy cicho i mile zakwitł rano biały …/zawilec/
GRUPA V 4-5- LATKI
- Zapraszam do wysłuchania opowiadania pt. „Bociany i skowronek”
(opowiadanie pochodzi z portalu: nasze-bajki.pl)
– Nareszcie w domu – stwierdził pan bocian lądując w swoim gnieździe po powrocie z podróży z ciepłych krajów.
– To była długa i wyczerpująca podróż – zauważyła pani bocianowa.
– Ale zaniedbane to nasze gniazdo, zima go nie oszczędziła – powiedział pan bocian kręcąc niepokojąco głową.
– Nie ma co się użalać tylko od razu zabieramy się za remont – ponaglała pani bocianowa.
Bociany zabrały się do pracy. Zaczęły wrzucać z gniazda starą trawę, patyczki. Gdy gniazdo było już oczyszczone, czas było na zebranie nowej wyściółki. Pani bocianowa już chciała lecieć po świeże patyczki, gdy usłyszała głos męża.
– A cóż to za intruz w naszym gnieździe zamieszkał?!
– Gdzie, kto, jakim prawem?! – oburzała się pani bocianowa.
Pan bocian pokazał swoim długim czerwonym dziobem gniazdko uwite między patykami ich gniazda.
– To moje gniazdko – cieniutkim głosem odezwał się właściciel małego gniazdka.
– Kim ty jesteś? – spytała pani bocianowa.
– Ja jestem skowronkiem, samotnym skowronkiem – odpowiedział mały ptaszek.
– Możesz nam wyjaśnić, dlaczego bez pozwolenia uwiłeś sobie gniazdko w naszym domu? – zapytał pan bocian.
– Nie wiedziałem że to gniazdo jest zamieszkałe, wyglądało na opuszczone – tłumaczył się skowronek.
– Ale nie jest, my tu mieszkamy, na zimę odlatujemy do ciepłych krajów, ale gdy przychodzi wiosna, wracamy do swojego gniazda, zawsze do tego samego – wyjaśnił pan bocian.
– Tak, teraz widzę, przepraszam, zaraz się wyprowadzę – oznajmił skowronek.
– Ależ bez pośpiechu, twoje gniazdo chyba aż tak bardzo nam nie przeszkadza, myślę że możesz zostać, prawda mężu? – mówiąc to pani bocianowa zwróciła się do pana bociana.
Pan bocian początkowo się wahał. To on był odpowiedzialny za konstrukcję swojego gniazda. Musiał dbać, by się nie zawaliła. Jednak gdy przyjrzał się uważnie małemu gniazdku, zauważył że jest zrobione z suchej trawy, jest bardzo lekkie i nie zagraża jego domowi. Po dłuższym namyśle pan bocian zgodził się, by skowronek pozostał w swoim gniazdku.
– Dobrze, możesz tutaj zostać i mieszkać razem z nami.
– To świetnie, jestem sam, nie miałbym dokąd pójść, dziękuję, że zgodziliście się bym został. Z wdzięczności chętnie wam zaśpiewam – oświadczył uradowany skowronek.
Jak powiedział tak uczynił. Uradowany skowronek wzbił się wysoko i zaczął wesoło śpiewać. Bociany zabrały się za remont gniazda. Wsłuchani w śpiew skowronka szybko uporali się z tym zadaniem. Ptaki wesoło spędzały czas. Wkrótce w gnieździe bocianów pojawiły się jaja, z których wylęgły się małe bocianki. Przez cały czas bocianiej rodzinie towarzyszyło śpiewanie skowronka, który okazał się bardzo przydatny. Gdy małe bocianki nie mogły zasnąć, usypiał je śpiew skowronka. Gdy nie chciały jeść, zachęcał je śpiew skowronka. Gdy miały po raz pierwszy opuścić gniazdo na własnych skrzydłach, odwagi dodawał im śpiew skowronka. Czas płynął, zbliżała się jesień. Bociany zaczęły szykować się do kolejnej podróży do ciepłych krajów. Nadszedł czas pożegnania.
– Dobrze że byłeś tutaj z nami. Bardzo nam pomogłeś w wychowaniu naszego potomstwa – oznajmiła pani bocianowa.
– Wspaniale jest mieć tak dobrego sąsiada – zauważył pan bocian.
– Mi również było miło, dzięki wam nie byłem samotny, mam nadzieję że gdy przyjdzie kolejna wiosna znowu będziemy mogli wszyscy mieszkać razem – skromnie oznajmił skowronek.
– Oczywiście, że tak – odrzekły bociany unosząc się wysoko w górze.
Skowronek pomachał skrzydełkiem na pożegnanie swoim przyjaciołom. Sam również wybierał się w podróż do ciepłych krajów, ale gdy tylko znowu przyleci wiosną, to z przyjemnością powróci do bocianiego gniazda, w którym znalazł prawdziwy dom.
Po wysłuchaniu opowiadania i rozmowie na temat jego treści, zachęcam do obejrzenia filmu „Wywiad z Bocianem”, w którym krasnal Tadzio zaprasza do swojego studia Bociana, by przeprowadzić z nim wywiad. Dzięki pełnej humoru fabule dzieci poznają bocianie zwyczaje oraz oglądają relację z podróży do ciepłych krajów. Bajka jest doskonałą propozycją dla małych miłośników przyrody, głodnych ciekawostek o zwierzętach i otaczającym świecie.
Dodatkowo, chętnych zapraszam do podglądania bocianiego gniazda na żywo:
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Na podłodze zostaje”– w tle leci skoczna, wesoła muzyka, dzieci swobodnie się do niej poruszają, a gdy następuje przerwa w muzyce, wszyscy muszą jak najszybciej wykonać polecenie prowadzącego. Każde zatrzymanie muzyki dyktuje nowe zadanie dla dzieci (np. na podłodze zostają same plecy, dwie nogi i jedna dłoń, itp.). Starajcie się budować napięcie, motywować dzieci i razem z nimi wykonywać polecenia. A jak ta zabawa wygląda zobaczcie tutaj:
- Praca plastyczna „Bociany w gnieździe” – po informacje na temat potrzebnych materiałów i sposobów wykonania zapraszam na:
http://krokotak.com/2018/02/the-storks-nest/
GRUPA VI 6-LATKI
2 Improwizacja taneczna do ulubionej piosenki.Rozwijanie poczucia rytmu, wrażliwości muzycznej.
3.,,Moja lalka”-lepienie z plasteliny .Kształcenie zdolności manualnych dłoni.
Domowa zabawa z językiem angielskim
EASTER
tekst piosenki + tłumaczenie + gesty ,,the Easter” song
I’m the Easter bunny! – Jestem króliczkiem wielkanocnym!
(przyłóż dłonie do głowy, imitując uszy królika)
I’m the Easter bunny!
I’ve got Easter eggs! – Mam pisanki!
(udawaj, że jesz pisankę)
Yummy, yummy, yummy! – Mniam, mniam…
(pomasuj brzuszek)
1, 2, 3, 4, 5
6, 7, 8, 9, 10
(policz na palcach)
Odtwarzacz plików dźwiękowych
,,Listen and colour” (posłuchaj i pokoloruj)
Dziecko słucha czytanych przez rodzica poleceń. Następnie pędzelek moczy we właściwej farbie i maluje odpowiednią pisankę.
Colour egg number 1 purple. / Colour egg number 6 green / Colour egg number 3 red. / Colour egg number 5 blue. / Colour egg number 4 yellow. / Colour egg number 2 pink.
,,Szukaj Pisanki i Króliczka”
Daj dziecku materiał oznaczony numerem 9.
Rodzic pokazuje dziecku materiał oznaczony numerem 9 i mówi: pink egg / green egg / red egg / Easter bunny. Następnie prosi malucha o opuszczenie pokoju i chowa rozcięte obrazki w różnych miejscach. Zadaniem dziecka jest odnalezienie pisanek i króliczka oraz podanie ćwiczonych słów po angielsku. Rodzic może w tajemnicy schować obrazki razem z czekoladowymi cukierkami, co na pewno będzie smakowitą niespodzianką.