ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ. 10
GRUPA I 3-LATKI
wykąpie je w rosie świeżej i w nowe płatki ubierze.
Ref. Wiosna buja w obłokach, wiosna płynie wysoko wiosna chodzi po drzewach, wiosna piosenki śpiewa.
II Potem z rozwianym warkoczem, niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promienie słońca i wiersze pisze bez końca.
Ref. Wiosna buja…….
III Nocą się skrada z kotami, chodzi własnymi drogami
a teraz śpi już na sośnie i nie wie, że sosna rośnie.
Ref. Wiosna buja…….
GRUPA II 3,4-LATKI
1.„W poszukiwaniu wiosny”
Wybierzcie się na spacer z do pobliskiego parku w poszukiwaniu wiosny. Spacerując wsłuchajcie się w śpiew ptaków, wypatrujcie w konarach drzew gniazd, podziwiajcie w trawie wiosenne kwiaty i rośliny, oglądajcie z bliska pąki pojawiające się na drzewach i krzewach. Po powrocie do domu w iście ,,wiosennych” humorach wykonajcie bazie kotki.
2.”Bazie kotki”- wykonane pracy za pomocą waty lub plasteliny.
https://ekodziecko.com/bazie?utm_source=Pinterest&utm_medium=pin&utm_campaign=wiosna
Bazie z plasteliny
Na kartce papieru malujemy wierzbowe gałązki. Z plasteliny lepimy kulki i naklejamy wzdłuż gałązek. Ta praca jest nieco bardziej pracochłonna, jest również znakomitym ćwiczeniem sprawności manualnej.
Bazie z kulek waty
Na namalowanych wcześniej gałązkach przyklejamy kotki utoczone z waty. To najbardziej realistyczne, plastyczne przedstawienie wiosennych bazi. Poza tym toczenie kulek z waty to doskonała zabawa sensoryczna – obcowanie z różnymi fakturami pozwala rozwijać harmonijnie wszystkie zmysły dziecka.
3.„Wiosna budzi się”- zabawa ruchowa
Dzieci tańczą przy muzyce, gdy muzyka cichnie słuchają polecenia rodzica. Na hasło słonko – dzieci wznoszą ręce w górę, na hasło krople – naśladują padanie deszczu, na hasło – kwiat – obracają się wokół własnej osi.
GRUPA III 4-LATKI
1.Zabawę dla dzieci uda się zrobić z tego, co znajdziemy w domu. Oto prosty pomysł na wykonanie kurczaczka i baranka. Użyj papierowych talerzyków, kolorowego papieru, waty, samoprzylepnych oczu, które można zastąpić papierem, kleju biurowego, paru żółtych piórek lub papierków.
2.Nauka piosenki „Święta Wielkanocne” słowa : A. Bomba, muzyka: Andrzej Zagajewski
I Święta Wielkanocne , wiosną pachnące,
bukszpanem, barankiem, pisanką i zającem:2x
II Co roku w Wielkanoc koszyczki stroimy
i w Wielką Sobotę pokarmy święcimy.
III W koszyczku wędlina chlebek i jajeczko,
I mały kurczaczek żółty jak słoneczko,
Słodziutki mazurek, cukrowy baranek,
Chrzan, sól oraz babka zrobiona przez mamę.
IV W niedzielę do stołu wspólnie zasiadamy,
dzielimy się jajkiem życzenia składamy.
-Czy pamiętacie, co powinno się znaleźć w koszyczku? Jeśli nie, to posłuchajcie piosenki jeszcze kilka razy, a wtedy każdy z was odpowie śpiewająco.
3.Zabawy z użyciem kubków i puszek (plastikowe, papierowe, metalowe..)
- Budowanie – z wielu kubków można tworzyć wyjątkowe budowle, większe od samych dzieci. Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne. Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia. Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.
- Telefon – połączenie dwóch kubków sznurkiem po jego naciągnięciu tworzy telefon. Baw się na różne sposoby. Powtarzajcie słowa. Mówcie cicho, głośno, cienkim i grubym głosem. Udawajcie, ze rozmawiacie przez telefon.
- Z kubka do kubka – dzieci uwielbiają zabawy z wodą. Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka. Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie. Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.
- A kuku! – to jedna z najstarszych zabaw na spostrzegawczość, która za każdym razem sprawia ogromną frajdę. Skarb, którym może być guzik lub ulubiony klocek, schowany pod jednym z trzech kubków, próbuje umknąć czujnym oczom dziecka. Zabawa polega na tym, by nie stracić go z pola widzenia.
GRUPA IV 5-LATKI
1. Zachęcam dzieci do wykonania zajączka z dłoni. Wszystkie instrukcje pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs
Przy okazji przypomnijcie sobie, jak nazywają się poszczególne palce dłoni. Pamiętajcie również o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami!
2. „Wesołych Świąt!” – wielkanocne śniadanie, dzielenie się jajkiem i składanie sobie życzeń tuż tuż. Spróbujcie wymyślić NAJPIĘKNIEJSZE ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE dla swoich najbliższych.
3. Proponuję zabawę „Wiosna w lesie i na łące” . Jeden z uczestników mówi wymyśloną przez siebie zagadkę, np. „powraca do Polski na wiosnę z ciepłych krajów, ma długie nogi i czerwony dziób, itd.”, a drugi uczestnik odgaduje ją i musi zaprezentować zwierzę z zagadki ruchem oraz, jeśli to możliwe, naśladować głosem dźwięki przez nie wydawane). Ciekawe, ile zwierzątek do układania zagadek o nich przyjdzie Wam do głowy? Policzcie je!
GRUPA V 4,5-LATKI
1.Piosenka
„Pisanki” K.Różecka
Pisanka, pisanka, jajka malowane
nie ma Wielkanocy, bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kaczuszki, a na piątej gwiazdki
na każdej pisance, barwne opowiastki.
2. Rozwiązywanie zagadek o tematyce wielkanocnej.
Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież…
(Wielkanoc)
W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię.
(pisanki)
Cukrowy… ma złociste różki
pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki.
(baranek)
Stoją na stole lukrowane,
a między nimi cukrowy baranek.
(babki wielkanocne)
Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje.
(zajączek wielkanocny).
3. „Zajączek wielkanocny” – wykonanie obrazka techniką origami płaskie z koła.
Składamy na pół duże koło (tułów zajączka) naklejamy je na kartonie, doklejamy małe koło (głowa). Składamy na pół małe koła (uszy) i doklejamy je na głowie zając. Dorysowuje oczy, nos, wąsiki.
Dzieci samodzielnie wybierają odpowiednie wielkości kół i układają obrazek.
GRUPA VI 6-LATKI
1. Wysłuchanie opowiadania pt. „Wielkanocne przygotowania”.
Drodzy rodzice zachęcam do przeczytania dzieciom opowiadania. Po wysłuchaniu zadajcie dzieciom poniższe pytania dotyczące zbliżających się świąt.
W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.
– Co mogło dziać się w domu?
Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole
I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. ..
a wy jak myślicie co to jest święconka?
Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np., Co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść? Co robili domownicy? Jak myślicie do czego się przygotowywali?
2. Zabawa dydaktyczna „Co wkładamy do koszyczka.
Rodzice przygotowują dzieciom na stole koszyczek wielkanocny+ różne rzeczy w tym te, które wkładamy idąc ze święconką. Zadaniem dzieci jest włożenie odpowiednich rzeczy do święconki na podstawie własnych doświadczeń. Następnie zadaniem jakie maja wykonać dzieci jest przeliczenie pisanek, które umieściły w swoim koszyczku i pokazanie odpowiedniej ilości na swoich paluszkach. Na koniec malujemy w powietrzu i na dywanie wymarzoną przez siebie pisankę.
Miłej zabawy!
3. „Wielkanocny koszyczek”- praca plastyczna.
Kolorowanie koszyczka kredkami ołowkowymi według własnego pomysłu.