Grupa I 3 LATKI

1. Opowiadanie o Mateuszku. Na motywach utworu E. Szelburg-Zarębiny.
Jestem sobie Mateuszek. Kocham zwierzęta i wciąż nowe mieć muszę! Najpierw żółwia od
mamy dostał, lecz szybko o nim zapomniał. Bo taki twardy, nie ma futerka – teraz chcę mieć
kundelka. Kundelek piszczy i w oczy zagląda. A nasz Mateusz już za kotkiem się ogląda. Bo
tak fajnie mruczy i kłębuszek gania i pasuje do mojego mieszkania. Po trzech dniach zabawą
znudzony zapragnął mieć rybki welony, bo tak niewiele zjadają I pięknie w akwarium
wyglądają. A następnego dnia przyniósł do domu jeża. Zwierzęta stłoczone, smutne i nie
nakarmione. Z pomocą przyszła im wróżka. Powiedziała –  ten chłopiec nie ma serduszka. Ja
kocham zwierzęta szczerze, a w miłość Mateusza nie wierzę, zabieram was więc wszystkie.
Źle zwierzętom z taki panem. Rzekł na to pies – ja jednak z nim zostanę. Na pewno gdy mnie
samego zostawi,  zrozumie na czym polega kochanie. Mateusza nic nie zmieniło! Zostawił
psa pod sklepem i  psinka się zgubiła. Wtedy mała dziewczynka do psa zagadała – Byłbyś
wpadł pod samochód, malutki! Uważać trzeba. Ach jaki ty jesteś chudziutki! Chcesz chleba?
Chodź ze mną. Mieszkam w podwórku. Będziesz mógł biegać tam sam i nie na sznurku…
Będzie ci dobrze. Chodź! Już nie znajdziesz pana, choćbyś tu czekał do rana. Choć ze mną
niebożę. Nie wiesz, że w mieście pies sam być nie może!”
Rozmowa na temat opowiada:
– czy Mateusz był przyjacielem zwierząt?
– Czy zwierzętom dobrze było z Mateuszem?
– Czy chciałbyś mieć takiego pana będąc psem?
– Dlaczego wszystkie zwierzęta odeszły, a został tylko pies?

2. Pieski z zapałem lubią się bawić i z  ogromną radością pokonują różne przeszkody,
lubią wchodzić w różne dziwne miejsca, przechodzić przez rury, przynoszą rzucone
przedmioty, łapią je w locie. Teraz propozycja zabawy ruchowej.
„Pieski pokonują przeszkody” – ustawiamy w pokoju tor przeszkód wykorzystując
do tego krzesła, poduchy, stoliki, fotele, może uda się ustawić tunel z koca i krzeseł.
Na końcu toru można ustawić w niewielkich odległościach, na przykład opakowania z
ryżem, papier toaletowy lub butelki z wodą. Przeszkodę tą będzie trzeba pokonać
slalomem tak, żeby nie przewrócić stojących przedmiotów.
3. „Piesek i jego świat” – pokolorujcie szablon pieska, wytnijcie go, naklejcie na papier a
potem dorysujcie pieskowi świat, w którym byłby szczęśliwy.
https://cloud6v.edupage.org/cloud?z%3AMiH3uQzQInDW8YQ9%2B7IwO7DQ0y4UqbQbv
LYCRRohfJaUp0y0UE7VbVp4j3P%2BIAqj

Grupa II 3-4 LATKI

. „Szczypiorkowe zadania” – zabawy matematyczne.

  1. a) Liczenie – sprawdzanie, czy jest tyle samo.

Rodzic daje dziecku tyle świeżych listków szczypiorku, ile dziecko jest w stanie policzyć. Dziecko układa szczypiorki jeden obok drugiego (jak płotek), liczy je i podaje ich liczbę. Następnie liczy w przeciwną stronę i też podaje ich liczbę. Zadanie powtarza kilka razy, zmieniając ułożenie szczypiorków.

  1. b) Liczenie szczypiorków i porównywanie, czy jest po tyle samo.

– Dziecko dzieli szczypiorki na 2 porcje. Liczą, ile jest w każdej porcji, i odpowiada na pytania rodzica: Czy w obu porcjach jest po tyle samo szczypiorków? Jeżeli nie, to rozdziela tak, aby było po równo. Jeśli to nie będzie możliwe, bo dziecko ma nieparzystą liczbę szczypiorków, to rodzic dokłada 1 szczypiorek i pyta: Czy teraz w obu porcjach jest po tyle samo szczypiorków?

– Dziecko układa szczypiorki z jednej porcji jeden za drugim jak pociąg i podaje ich liczbę. Pod spodem układa tak samo szczypiorki z drugiej porcji i podaje ich liczbę. Następnie odpowiada na pytania rodzica: Czy jest po tyle samo szczypiorków? Czy te pociągi ze szczypiorków są tak samo długie?

– Dziecko układa szczypiorki z jednego pociągu jeden obok drugiego jak płotek i odpowiada na pytania rodzica: Czy w tym płotku i w pozostałym pociągu jest tyle samo szczypiorków?

  1. „Motyl malowany gąbką” – praca plastyczna. Instrukcja wykonania pracy w linku: https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA
  2. Zabawy przy muzyce:

– „Podłogi dotyka tylko…” – rodzic odtwarza dowolną piosenkę, dziecko porusza się w jej rytmie po pokoju. Kiedy rodzic zatrzyma muzykę, podaję hasło: Podłogi dotyka tylko jedna ręka!; tylko jedna ręka i dwa kolana!; dwa łokcie i jedna noga!; czoło, dwie ręce i jedno kolano! – dziecko wykonuje polecenia.

– „Tańczące nosy” – dziecko stoi w dowolnym miejscu pokoju. Porusza się w rytm piosenki tą częścią ciała, którą pokaże rodzic. Wszystkie pozostałe części ciała powinny zostać tak nieruchome, jak to tylko jest możliwe.

Grupa III 4 LATKI

  1. Zabawa dydaktyczna „Atrybuty kucharza”.
    Dziecko otrzymuje emblemat czapki kucharskiej oraz kartoniki z ilustracjami przedmiotów potrzebnych do wykonywania różnych rodzajów zawodów. Dzieci wybierają spośród przedmiotów te, które związane są z pracą kucharza i kładą je na czapkę.2. Zabawa „Mały kucharz przygotowuje śniadanie”.
    Dziecko otrzymuje prostokąt brystolu oraz zwiniętą w rulon kartkę. Podczas recytacji wierszyka wykonują następujące czynności:
    Mały kucharz już od rana pichci w kuchni różne dania – podwijają rękawy
    Trze marchewkę, trze rzodkiewkę – kartką papieru pocierają brystol
    Kroi też cebulę dzielnie. – uderzanie papierem o brystol
    Miesza łyżką wszystko w misce, – brystol na podłodze, kartką mieszają
    Aby danie było pyszne. – językiem oblizują się
    Trochę przypraw zmielił jeszcze – ugniatamy kartkę
    I doprawił całość pieprzem – potrząsanie zmiętą kartką
    A-a-a-psik!!! – wszyscy kichają3. Zabawa dydaktyczna „Gotujemy zupę”.
    Na środku stoi garnek, obok leży drewniana łyżka oraz różne warzywa. Dzieci powtarzają za rodzicem wierszyk:
    Zdolni z nas kucharze, zupę gotujemy
    Garnek z wodą mamy (nazwa warzywa) potrzebujemy!
    Dziecko wybiera spośród warzyw (pomidor, pieczarka, fasola, burak, ogórek, kalafior). Podchodzi do garnka, wrzuca do jego wnętrza warzywa i miesza łyżką, mówiąc nazwę zupy, którą ugotował (np. pomidor-zupa pomidorowa). Dziecko próbuje swej zupy i oblizuje się w wymieniony przez rodzica sposób. Proponowane sposoby „oblizywania się”:
    – język do przodu, oblizywanie brody,
    – oblizują górną wargę,
    – oblizują dolną wargę,
    – oblizywanie warg dookoła, itp.
    Grupa IV 5 LATKI

1.Wysłuchanie wiersza:

Na wakacje ruszać czas

Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.

2. Zabawa dydaktyczna „Bezpieczne wakacje” Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez Quiz i odpowiedzi na pytania TAK lub NIE (podniesienie kartonika z zielonym lub czerwonym światłem), na zadane pytania:
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy w lesie można palić ognisko?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w górach można spacerować w klapkach?
• Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
• Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
• Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
• Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

 

Grupa V 4-5 LATKI

  1. Zabawa muzyczno – ruchowa „Rozgrzewka”

https://youtu.be/pxtmP2hRdPo

Ref.: Moja lewa noga tańczy, moja prawa noga tańczy.

Moja lewa ręka tańczy i prawa ręka też.

Zakręćmy bioderkami, kołyszmy ramionami.

Zakręćmy bioderkami, a teraz podskok hej!

Wszyscy razem w koło, raz i dwa wesoło.

Tańczą mali, tańczą duzi, nawet tańczy pies.

  1. Ręka, ręka, do boku, do boku.

Daszek, daszek tuż przy oku.

Ref.: Moja lewa noga tańczy, moja prawa…

  1. Ręka, ręka na ramię, na ramię.

Druga ręka, druga ręka na kolanie.

Ref.: Moja lewa noga tańczy, moja prawa…

III. Ręka, ręka na głowie, na głowie.

Prawe ucho łapiesz moje, a ja Twoje.

Ref.: Moja lewa noga tańczy, moja prawa…

  1. Kolano, kolano do góry, do góry.

Prawa ręka, prawa ręka łapie chmury.

Ref.: Moja lewa noga tańczy, moja prawa….

  1. Zabawa dydaktyczna – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni. Popatrz na obrazek. Odpowiedz na pytania:

– Co stoi na środku stołu?

– Co stoi na stole po prawej stronie?

– Co leży na stole po lewej stronie?

– Gdzie wisi lampa?

– Kto siedzi pod stołem?

– Gdzie znajduje się wąż?

– Kto siedzi po lewej stronie stołu?

– Gdzie znajduje się piłka?

  1. Praca plastyczna „Lody dla całej rodziny”.

Po kliknięciu w podany link: http://krokotak.com/2016/07/color-cut-create-ice-cream/

proszę o wydrukowanie szablonów lodów. Zadaniem dziecka jest ich wycięcie (może pomóc osoba dorosła), pokolorowanie z złożenie wg instrukcji.

Grupa VI 6 LATKI

  1. Słuchanie opowiadania C .Lewandowskiej „Przygody małej pszczółki”

 

Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się, bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – powiedziała mama pszczoła.

 

Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I…. rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku – ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała.

 

Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.

 

Rozmowa kierowana na temat opowiadania.

 

Udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela:

 

  • Gdzie wybrała się rodzina pszczółek?
  • Po co rodzina pszczółek poleciała na łąkę?
  • Co się przydarzyło małej pszczółce?
  • Kogo spotkała pszczółka na łące? Co zrobił bąk?
  • Jak myślicie jak zareagowała mama, na to, ze Maja oddaliła się od swojej rodziny?

 

Dzieci podają swoje pomysły. Oceniają postawę małej pszczółki.

 

  1. „Mieszkańcy łąki” – rozwiązywanie zagadek

 

Skaczą po łące, pływają w wodzie.

Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie.  (żabki)

 

Co to za panie mają pasiaste ubranie,                                                                                                                                  od nich słodki miodek na pewno dostaniesz.  (pszczoły)

Skrzydełka mam jak płatki, choć sam nie jestem kwiatem,

I nad kwiatami w sło0ńcu wesoło fruwam latem.  (motyl)

 

To jest takie dziwne zwierzę,

bo ma tylko jedną nogę.

Własny domek ma na grzbiecie,

kto to jest, na pewno wiecie?  (ślimak)

 

Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.

Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące.  (mrówki)

 

Prawie nic nie widzi

i ma długi ryjek.

W czarnym kubraczku

pod ziem! ią się kryje.  (kret)

 

Dziób czerwony, długie nogi.

Żabki ze strachu schodzą mu z drogi.  (bocian)

 

Łatwo zauważysz między listeczkami

jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami.  (biedronka)

 

Znacie takiego małego konika,

który jest zielony,

w trawie sobie cyka?  (konik polny)

 

  1. Zabawa ruchowa – Motyle.

 

Zadaniem rodziców jest wyciąć z kolorowego brystolu cztery kwiaty i rozrzucić je na dywanie.

Rodzic włącza dowolną muzykę, a dziecko naśladuje do muzyki lot motyla. Przerwa w muzyce – dziecko przysiada na kwiatku, raz z prawej strony, raz z lewej, raz przed kwiatkiem, raz za kwiatkiem. Zabawę można powtórzyć.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Drodzy Państwo! Bawmy się i uczmy razem z dzieckiem. Zachęcamy do wspólnego rozwiązywania zadań i zabawy, która nie tylko uczy, ale też może dać dużo radości.

  1. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:
  •   stymulowanie receptorów dłoni za pomocą kolczastych, gumowych wałków, piłek,  piórek, szczotek i innych
  •   wyliczanki, zabawy paluszkowe
  •   rzucanie i chwytanie piłki, balonu, obręczy
  •   rzuty do celu,
  •   zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn
  •   malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania,
  •   doskonalenie graficznej strony pisma- linie, znaki, wzory literopodobne, szlaczki,

 

Domowa zabawa z językiem angielskim

1.Poznajmy mieszkańców łąki, starajcie się powtarzać ich nazwy:

https://www.youtube.com/watch?v=qXiaC1TjTXU

2.  „motylowy” taniec

https://www.youtube.com/watch?v=1EQeYA5Qbic

3. Utrwalenie nazw kolorów

https://www.youtube.com/watch?v=kBoHLbIicxY

4. Bajka ,,What’s your favourite colour?

https://www.youtube.com/watch?v=tu4KVcCK7Rw