ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW CZ. 13
GRUPA I 3-LATKI
1.”Skoki przez drabinkę”
Proszę wykonać drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu obunóż kolejnych szczebelków.
2. „Butelka pełna niespodzianek”:
Do pustej butelki proszę wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (np. skakać, tańczyć). Poprosić dziecko o losowanie po jednym, mama,tata czyta na głos i wspólne wykonujecie daną czynność.
3. „Kwiatek”.
Na kartce papieru proszę odrysować dłoń dziecka. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie rysunku z użyciem jak największej ilości kolorów. Prosimy,by dziecko nazywało kolory, starannie wykonało pracę. Następnie niech dziecko dorysuje łodygę i liście.
Wydzieranie małych kawałków kolorowego papieru lub gazety i przyklejanie do wydrukowanego obrazu konturowego.
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kogut-w-biegu
3.Zgaduj -zgadula –rozwiązywanie zagadek.
– Choć się zielonej trawy naje, to mleko zawsze białe daje (krowa)
– Lubi owies, lubi siano, w stajni rży i parska rano (koń)
– Mieszka sobie w chlewiku, z koryta wyjada, z nikim nie gada (świnia)
– Głośno pieje : kukuryku, wstań dziewczynko i chłopczyku (kogut)
-Kiwa się śmiesznie na krótkich nóżkach, pływa po stawie, zwie się…(kaczuszka)
GRUPA III 4-LATKI
1.Słuchanie wiersza: „Słonko i jego zwyczaje” Cz. Janczarskiego.
Rodzic czyta wiersz, a następnie zadaje pytania:
– Co mówi słonko na powitanie i na pożegnanie?
– Co mówi chmurka, zasłaniając słonko?
– O czym szumią roślinki, gdy pokropi je ciepły deszczyk?
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
Mówi dzień dobry, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
Szumią dzień dobry, słonko kochane.
Gdy słonko chmurka zasłoni siwa,
Mówi przepraszam, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypie dokoła
dziękuję – szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
Dobranoc mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
dobranoc szumią z prawa i z lewa.
2.Zabawa ruchowo-naśladowcza do tekstu „W naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą
zrobimy porządki dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy ścieżki dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli
i wszystko odmieni opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
„W naszym ogródeczku” – piosenka dla dzieci -Babadu TV #stayhome #WithMe
3, Zabawa z rodzicami „Masażyk”. Masażyk wykonujemy na zmianę.
Słońce świeci (delikatne głaskanie po plecach) Kroczą słonie (delikatne uderzanie otwartymi dłońmi) Pędzą konie po betonie (uderzanie pięściami) Płynie sobie kręta rzeczka (naśladowanie biegu rzeki) Przeszły panie na szpileczkach (dotykanie czubkami palców) Z gryzącymi pieseczkami (delikatne szczypanie) Pada bardzo drobny deszczyk (dotykanie opuszkami palców) Czy poczułeś dreszczyk ? (gwałtowne zsunięcie rąk po plecach w dół).
GRUPA IV 5-LATKI
1.Zapoznanie z piosenką.
,,Na podwórku”
Sł. Ewa Stadtmuller
Muz. Anna Kuszcze
Na podwórku zamieszanie,
Każdy czeka na śniadanie,
Głodny kot na płot się drapie
a gospodarz smacznie chrapie.
Ref.: Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!
II. Pieje kogut kukuryku!
Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa muczy, kwiczy prosię:
Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.
Ref.: Gospodarzu, wstawać pora,…
III. Gdy gospodarz to usłyszał,
Krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,
Fantastyczny sen dziś miałem,
Więc przerywać go nie chciałem.
Ref.: Gospodarzu, wstawać pora,…
2. ” W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
3.Praca plastyczna pt. „Wesoła zagroda”.
Dzieci z zgromadzonych materiałów tworzą makietę wiejskiego podwórka. Na tekturce stawiają stajnie, oborę, budę, kurnik z papierowych pudełek, przyklejają gotowe zwierzątka lub tworzą z plasteliny, z gałązek robią płot i drzewka. Rodzice mogą pomagać swoim pociechom.
Zestaw ćwiczeń z gimnastyki korekcyjnej dla grupy IV.
1. „Sprzątamy balony”- zabawa orientacyjno‑porządkowa.
Dziecko chodzi po pokoju między rozrzuconymi nadmuchanymi balonami. Na dźwięk
trójkąta każde dziecko podnosi wybrany balon i podrzuca nim do momentu, gdy ucichnie
dźwięk instrumentu. Zabawę powtarzamy.
2. „Skłony w przód”- ćwiczenie tułowia .
Każde dziecko stoi w rozkroku i trzyma oburącz balon w górze. Na sygnał trójkąta kładzie
balon między nogami na podłodze, prostuje się i unosi ręce w górę. Na kolejny sygnał
trójkąta robi skłon, podnosi balon z podłogi i unosi go w górę nad głowę. Zabawę
powtarzamy.
3. „W parach”- ćwiczenie mięśni brzucha.
Dziecko z rodzicem siada na podłodze na przeciwko siebie z nogami wyprostowanymi w
rozkroku. Trzymają oburącz jeden balon i kolejno lekko go popychają – jedna osoba się
odchyla do tyłu, druga robi lekki skłon w siadzie.
4. „Skręty”- ćwiczenie tułowia.
Dziecko ustawione w niewielkim odstępie od rodzica, siostry, brata. Dziecko trzyma balon i
wykonując skręt tułowia (na prawo), przekazuje go następnej osobie, która wykonuje skręt i
podaje dalej, aż do ostatniej osoby. Powtarzamy zabawę, zmieniając kierunek skrętu.
5. Ćwiczenie z elementem czworakowania.
Dziecko przechodzi z jednego końca pokoju na drugi na czworakach i popycha balon głową.
6. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Dziecko z rodzicami ustawione w rzędzie podają sobie balon nad głowami.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko w siadzie skrzyżnym układa balon na nogach i delikatnie wystukuje podany przez
rodzica rytm otwartą dłonią.
GRUPA V 4,5-LATKI
1.Zabawa „Masaż na dobry humor” – rodzic czyta tekst wiersza, a dziecko wykonuje poszczególne czynności:
Aby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: tra -la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. Ćwiczenie graficzne – pokoloruj starannie, z zachowaniem właściwej kolejności kolorów.
3. Zabawa muzyczno – ortofoniczna do piosenki „Bzycząca zabawa” (podskakuj, kiedy usłyszysz słowa: „bzyk, bzyk, bzyk”, „cyk, cyk, cyk”, „psyt, psyt, psyt”, staraj się je wyraźnie powtarzać).
Na zielonej łące
zabawa niebywała,
stonoga, aż wypieków
na buzi dostała.
Z chrabąszczem na trawie
wywija piruety,
biedronka nie chce z żukiem
zatańczyć niestety.
Ref.: Bzyk, bzyk, bzyk,
bzyk, bzyk, bzyk
biedronko moja miła.
Bzyk, bzyk, bzyk,
bzyk, bzyk, bzyk
z kim byś zatańczyła. (2x)
- Na zielonej łące,
zabawa doskonała,
biedronka wnet do tańca
pająka wybrała.
Lecz biedak się speszył,
splątały mu się nóżki,
Przykleił się do sieci
i uwolnił muszki.
Ref.: Cyk, cyk, cyk,
cyk, cyk, cyk,
biedronko moja miła.
Cyk, cyk, cyk
cyk, cyk, cyk
z kim będziesz tańczyła. (2x)
III. Na zielonej łące,
zabawa wyśmienita,
motylek z żukiem tańczy
tango, choć już świta.
Tańczą osy, bąki,
mróweczek nikt nie zliczy.
Biedronka sama w kącie
swoje kropki liczy.
Ref.: Psyt, psyt, psyt,
psyt, psyt, psyt
biedronko moja miła.
psyt, psyt, psyt,
psyt, psyt, psyt
zabawa się skończyła. (2x)
(sł. M. Majewska, muz. A. Zagajewski, śpiewa: M. Sikora)
Zestaw ćwiczeń z gimnastyki korekcyjnej dla grupy V.
1.Ćwiczenia oddechowe.
Dziecko stoi swobodnie na dywanie, otrzymuje kartkę z gazety dużego formatu. Trzyma
kartkę przed sobą, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami tak, aby kartka się
poruszała.
2. „Zabawy na śniegu”- zabawy ruchowe.
Dziecko naśladuje czynności związane z zabawami na śniegu:
– jazdę na nartach (staje na kartce papieru i naśladuje sposób poruszania się na nartach)
– skoki przez zamarznięte kałuże (rozkłada na podłodze gazetę i przeskakuję przez nie
obunóż) – lepienie śniegowych kul (zgniata kartkę i podrzuca ją, starając
się złapać).
3.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dziecko stoją prosto, przekłada kulkę z ręki do ręki: przed sobą i za plecami. Następnie
staje na jednej nodze, przekładając kulkę pod kolanem, potem zmienia nogę.
4.Ćwiczenie mięśni brzucha.
Dziecko siedzi z nogami wyprostowanymi, ręce oparte z tyłu; przed stopami leży
„śniegowa kula ”. Dziecko ma za zadanie przenosić złączone stopy nad „kulą” raz na jedną,
raz na drugą stronę.
5.Ćwiczenie z elementem rzutu.
Dziecko łączą się w pary(z rodzeństwem lub z rodzicem), siadacie przed sobą w siadzie
skrzyżnym w niewielkiej odległości i starajcie się wrzucić kulkę między kolana partnera.
Jedna osoba staje w rozkroku, robiąc ze swoich nóg bramkę, a druga stara się trafić do
bramki. Następuje zmiana miejsc. Na koniec wszyscy wrzucają swoje kulki do np.
pudełka.
6.Ćwiczenie z elementem turlania i czworakowania.
Dziecko na czworakach naśladuje wchodzenie na wysoką i stromą górę, a następnie turla
się z niej z rękami wyprostowanymi nad głową.
7.Ćwiczenia wyciszające (cd – F. Liszt – Marzenie miłosne).
Podczas słuchania muzyki dziecko leży na plecach, zamykają oczy i bardzo powoli porusza
rękami i nogami, naśladując robienie orła na śniegu.
GRUPA VI 6-LATKI
1.Przeprowadzenie doświadczenia, które ma uświadomić dzieciom teorię, że „Ziemia krąży wokół słońca” i wyjaśnić dlaczego po dniu następuje noc.
Na stoliku stoi globus (ziemia) w obok jest zapalona lampka (słońce) – światło lampki skierowane jest na globus.
Obracając „ziemię” wokół własnej osi wyjaśniamy dzieciom zjawisko występowania dnia i nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „ziemi” gdzie jest dzień i gdzie zapada noc.
2.Zabawa ruchowa „Lecimy samolotem” – naśladowanie czynności, takich jak: zapianie pasów, uruchamianie silników, lot w przestworzach, turbulencje, lądowanie.
3.Praca plastyczna – wykonanie konturu „Ziemi” (jednej półkuli) plasteliną:
- wykorzystanie koloru niebieskiego i zielonego,
- próby odwzorowywania kształtów wybranych kontynentów.
Zestaw ćwiczeń z gimnastyki korekcyjnej dla grupy VI.
1. ,,Zabawki”- zabawa orientacyjno‑porządkowa .
Rodzic wyklaskuje rytm do podskoków, dziecko podskakuje swobodnie po pokoju. Kiedy
rodzic przestaje klaskać w dłonie, dziecko postępuje zgodnie z poleceniami: chodzi ciężko jak
niedźwiedź, tańczy lekko jak lalka, turla się jak piłka, podskakuje jak pajacyk.
2. ,,Marsz wielkoludów”- ćwiczenie wyprostne.
Dziecko chodzi na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladuje wielkoluda.
3. „Skoki zająca”- ćwiczenie z elementem skoku.
Dziecko naśladuje ruchy zająca, przenosząc ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem
nóg.
4. ,,Jazda na rowerze”- ćwiczenie mięśni brzucha.
Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladuje jazdę na
rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadzie w normalnym tempie, potem
powoli (pod górkę) i szybko (z górki).
5. ,,Bociany na łące”- ćwiczenie równowagi.
Dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym
rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmienia nogę i
powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.
6. ,,Stopa za stopą”- ćwiczenie stóp.
Dziecko chodzi po pokoju stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie staje na jednej
nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarzając ćwiczenie, odmierza sześć
stóp i zmienia nogę, na której stał bocian.
7. „Marsz ”- ćwiczenie wyciszające.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do
sześciu, następnie zatrzymuje się na chwilę i znów maszeruje.
JĘZYK ANGIELSKI
Domowa zabawa z językiem angielskim
1.Tekst piosenki + tłumaczenie + gesty ,,The weather song ‘’
What’s the weather like? – Jaka jest pogoda? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s sunny, sunny, sunny – Jest słonecznie… (narysuj słońce w powietrzu)
It’s sunny, sunny, sunny!
What’s the weather like? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s cloudy, cloudy, cloudy – Jest pochmurno… (narysuj chmurkę w powietrzu)
It’s cloudy, cloudy, cloudy!
What’s the weather like? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s windy, windy, windy – Jest wietrznie… (udawaj, że puszczasz latawca)
It’s windy, windy, windy!
What’s the weather like? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s foggy, foggy, foggy – Jest mgliście… (przyłóż dłoń do czoła i udawaj, że idziesz po omacku)
It’s foggy, foggy, foggy! What’s the weather like? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s raining, raining, raining – Pada deszcz… (udawaj, że rozkładasz parasolkę)
It’s raining, raining, raining! What’s the weather like? (unieś ramiona pytająco i wskaż okno)
It’s snowing, snowing, snowing – Pada śnieg… (poruszaj palcami naśladując spadający śnieg)
It’s snowing, snowing, snowing!
2.ZABAWA NA PAPIERZE
,,PORY ROKU”
Daj dziecku materiał oznaczony numerem 4. Rodzic powtarza z dzieckiem nazwy pór roku: spring / summer / winter / autumn, pokazuje materiał i mówi: it’s spring. / it’s summer. / it’s winter. / it’s autumn. Następnie w milczeniu wskazuje obrazki i czeka, aż maluch samodzielnie wymieni słowa.
,,JAKA POGODA”
Rodzic ponownie wykorzystuje materiał oznaczony numerem 4. Wskazuje obrazki pór roku i podaje pasujące do nich pary zdań: it’s summer. it’s sunny. / it’s winter. it’s snowing. / it’s autumn. it’s cloudy. / it’s spring. it’s raining. Następnie pokazuje dziecku obrazki w innej kolejności i prosi, żeby samo je opisało. Rodzic daje maluchowi trochę czasu do zastanowienia, ale oczywiście może sam rozpoczynać kolejne zdania: it’s…, pomagając dziecku w tworzeniu wypowiedzi, jeśli ma ono z tym trudności.
,,IDŹ Do…”
Rodzic używa materiału oznaczonego numerem 4. Rozcina obrazki i przykleja je w widocznych miejscach w jednym pokoju. Zadaniem dziecka jest słuchanie zdań: it’s raining. / it’s summer. / it’s winter. / it’s autumn. / it’s cloudy. / it’s sunny. / it’s snowing. / it’s spring, i podbieganie po każdym z nich do odpowiedniego obrazka.
TERAPIA PEDAGOGICZNA
1.Ćwiczenia słuchowe „Wyodrębnianie głosek” – zaczynamy od ustalenia z dzieckiem pierwszej, (a w następnym etapie ostatniej głoski w danym słowie) np. „ Jaką głoskę słychać na początku słowa: dom?” (d), „ Jaką głoskę słychać na końcu słowa: dom?” (m)
Następnie głoskuje dorosły (U-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ula) np. „Zgadnij, co powiedziałam: l-a-s?” (las) Jeżeli dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie głoskować słowa „Jakie głoski słychać w słowie: las?” (l-a-s)
Należy przy tym pamiętać aby:
– zaczynać głoskowanie od krótkich słów ( ul, do, pa) stopniowo wydłużając je o kolejne głoski (Ala, kura, krowa itp.);
– głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z pisownią (bez: „dz”, „cz”, „sz”, „ą”, „ę” „ś”, „ć”, „ż”, „ń”);
– głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t”, „m”, „d”, „p” a nie „ty”, „my”, „dy”, „py”);
– traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę;
– zawsze chwalić postępy dziecka.
Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:
3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, ule, gil,
4-głoskowe: kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, Lila, Lola, płot, tory, smok,
5-głoskowe: krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek, Romek, Tomek.
2. Karty pracy:
– znajdź różnice:
-dorysuj i pokoloruj:
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Zestaw ćwiczeń logopedycznych dla dzieci.
Są to ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, słuchowe (proszę wybrać po kilka przykładów i ćwiczyć z dzieckiem 1 -2 razy dziennie po kilka minut).
Oto kilka wskazówek, ćwiczeń i zabaw, które mogą Państwo wykorzystać w domu.
Ćwiczenia usprawniające funkcję oddechową:
- Dmuchanie na płomień świeczki, zapałkę tak, by ugasić płomień
- Dmuchanie na płomień świecy tak, by płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł
- Dmuchanie piórek, wacików, lekkich przedmiotów, chrupek
- Dmuchanie baniek mydlanych
- Wąchanie kwiatków, różnych zapachów, np. perfum, mydła, szamponów itd.
Ćwiczenia artykulacyjne:
Język:
- Wysuwanie języka z ust, język szeroki i wąski
- Dotykanie czubkiem języka do nosa i do brody na zmianę( nie można pomagać sobie palcem)
- Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo przy szeroko otwartych ustach
- Unoszenie języka na wargę górną- język szeroki i wąski
- ,,Malowanie’’ językiem podniebienia twardego, dochodząc do podniebienia miękkiego
- Dotykanie językiem poszczególnych zębów ,, liczenie zębów’’ na górze i na dole
- ,,Źrebaczek’’ język znajduje się miedzy wargami i parskamy równocześnie językiem i wargami
- Wymawianie głoski ,,l’’ wolno, potem coraz szybciej
- Wymawianie głoski ,,t’’ wolno, potem coraz szybciej
- Wymawianie głoski ,, d’’ wolno, potem coraz szybciej
- Wymawianie głosek ,, t-d’’ wolno, potem coraz szybciej
- Wymawianie głosek ,, t-d-n’’ wolno, potem coraz szybciej
- Wypowiadanie głoski ,,l’’ w sylabach
-la-la-la
-lo-lo-lo
-lu-lu-lu
-le-le-le
-ly-ly-ly
-allll, olll, ull, ell, ylll, ill
– add, odd, uddd, edd, udd, iddd
Usta:
- Ściąganie ust, jak przy wymawianiu samogłoski ,,u’’ a następnie spłaszczenie ust, jak przy wymawianiu samogłoski ,,i’’
- Otwieranie i zamykanie ust
- Wciąganie powietrza przy ściągniętych ustach
- Cmokanie
- Przesuwanie zamkniętych ust w prawą i lewą stronę
Podniebienie miękkie:
- Chuchanie na dłoń, papier, lusterko
- Ziewanie
- Chrząkanie
Ćwiczenia fonacyjne:
- Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej potem ich kombinacji)
-a
-a-a
-a-a-a-a
Zabawy :
– „Śpij laleczko”- kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”.
-„Echo”- dziecko powtarza za rodzicem, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- „e”(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho).
Ćwiczenia słuchowe:
- Rozpoznawanie dźwięków instrumentów melodycznych, np. trąbki, gitary, pianina, bębenka, cymbałki itp. Można połączyć rozpoznawanie instrumentów z wyszukiwaniem odpowiedniego obrazka.
- Rozpoznawanie głosów różnych zwierząt nagranych na płycie lub samodzielnie naśladować odgłosy zwierząt.