GRUPA I 3-LATKI

1. Zabawa matematyczna „Wyliczanka”.
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3 razy)
Kalarepka i mak – za uszy 2 razy się złap.
2.  „Taniec ze wstążką.”
Potrzebne będą dla dziecka dwie kredki z nawiniętą i przyklejoną lub przywiązaną wstążką (lub paskiem bibuły) długości ok.pół metra. Dzieci poruszają się w rytm muzyki do utworu “Taniec z szablami” A. Chaczaturiana, mogą wymyślić taniec dla mamy i taty.
https://youtu.be/aNh2wtSM8yk
3. ” Czego brakuje biedronce?”
Proszę aby dziecko po obejrzeniu obrazków biedronki , wysłuchaniu informacji czytanych przez Rodziców( swiatmakrodotcom.
wordpress.com) dorysowało kropki,a następnie pokolorowało rysunek kredkami bambino.
Zwracamy uwagę na dokładne kolorowanie oraz dobór odpowiednich kolorów.
(Zał. nr 1)

GRUPA II 3,4-LATKI

1.„Wiosenne zagadki” – zabawa dydaktyczna. 

Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadek dotyczących symboli wiosny.
• Gdy ciepły marzec powróci z wiosną, białe, puszyste na wierzbach rosną. (bazie)
• Choć kuleczka jest brązowa, liść zielony w niej się chowa. (pąk)
• Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)

2.„Wiosna, wiosenka”- nauka piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

Wiosna wiosenka
w mym sercu piosenka
Przychodzi po zimie
ożywia świat.
Świeżym powiewem
słońca iskrzeniem.
Obudź się ziemio – pora już wstać.
Ref.
Wiosna wiosna tak piękna, radosna
Słoneczna, pachnąca
Przyrodą kwitnąca
Wiosna wiosna tak piękna radosna.
To takie proste,
śpiewaj i tańcz

Gdy deszczyk zaskoczy
Otwórz swe oczy
tęczą na niebie
Namaluj szlak
Ptaki wracają, głośno śpiewają,.
Obudź się ziemio – pora już wstać.

3. „Kreatywne rysowanie” – zabawa twórcza. 

Rodzic daje dziecku kartkę z narysowanym elementem, np. kółko, kreska, linia falista, kolista. Zadaniem dziecka jest stworzyć rysunek wykorzystując narysowany element.

GRUPA III 4-LATKI

1.O co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek? Jeśli jesteście tego ciekawi, posłuchajcie wielkanocnej piosenki.

,,Wielkanocny koszyk”

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

https://youtu.be/K2ltR0s8eqw

2.„Jajkowe cudaki” – narysujcie na białej kartce papieru jajko (może być jedno duże lub kilka małych) i stwórzcie z nich „Jajkowe cudaki”. Pamiętajcie, żeby każdemu z nich nadać imię. Na pewno będą śmieszne.
3.Pamiętajcie, że sport to zdrowie, a więc troszkę się dziś poruszajcie. 

  • „Skaczące pisanki” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i skacze po niej. W drodze powrotnej wykonuje obrót dookoła siebie.
  • „Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie – pierwsze ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonuje obrót dookoła siebie.
  • „Jajko na łyżce” –trzymając w ustach łyżkę, a na niej gotowane jajko, dziecko pokonuje wyznaczoną  drogę. 

IV GRUPA 5-LATKI

1.Słuchanie wiersza pt. „Komu potrzebne są święta”. 

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą-kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo.

Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesna wiosna, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.

-Pii, pii … pobaw się ze mną, mamo– prosiło kurczątko.

-Ko,ko,ko –gdakała kura, nie mama dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko Wielkanoc już blisko! pobaw się samo maleństwo.

I kura poszła znosić jajka.

Kurczątko pobiegło do taty koguta.

-Pi, pi … Nudzi mi się … Pobaw się ze mną tatusiu! 

-Kukuryku ! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie –kukuryku!

Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.

– Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo ? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee…

– Pi,pii… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?

– Jak to, bee…nie wiesz? No to posłuchaj:

– Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat

– Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki

– Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka.

– Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki

Aha ! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii Do widzenia baranku

Rozmowa na temat teatrzyku:
  •         Kto występował w teatrzyku?
  •         Gdzie mieszkało kurczątko? Z kim?
  •         Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
  •         Co zrobiło? Kogo spotkało?
  •         Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?
2. „Masażyk relaksacyjny” (dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom): 

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi).

3.„Kroimy wyrazy” – Zabawa dydaktyczna.

Dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodzica. Podają liczbę sylab w wyrazie. WYRAZY związane z świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek, Śmigus-dyngus.

V GRUPA 4,5-LATKI

1.Wielkanocny badacz:
  • ocenianie świeżości jajka na podstawie testu pływalności – wystarczy umieścić surowe jajko w naczyniu (najlepiej przezroczystym) z zimną wodą i obserwować, co się dzieje.

Świeże jajko opada prosto na dno i leży płasko na boku, jajko nieświeże będzie unosiło się do góry,

 

  • przygotujcie dwa jajka: jedno surowe, drugie ugotowane na twardo: dziecko w jedną rękę bierze jajko ugotowane, w drugą surowe. Sprawdza, które jest cięższe. Potrząsając najpierw jednym jajkiem przy uchu, następnie drugim, dziecko sprawdza, które jajko wydobywa dźwięk. Rozdzielmy jajka na pół i sprawdźmy ich wygląd w środku, dziecko wymienia, czym jajka różnią się od siebie.

 

  • przygotujcie jajeczny eksperyment – na jego efekty będzie trzeba trochę poczekać, ale naprawdę warto. Do eksperymentu potrzebne będzie jedno surowe jajko, szklanka, talerzyk, ocet (tyle, żeby zalać całe jajko w szklance). Jajko wkładamy do szklanki, zalewamy octem, przykrywamy spodeczkiem i odstawiamy na 12 godzin. Po tym czasie wylewamy ocet, wyciągamy jajko i gąbką kuchenną – jej szorstką stroną ścieramy skorupkę. Zostanie nam „gumowe jajko”!  

https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE

2.„Święta tuż, tuż” – zachęcam do obejrzenia wspólnie z dzieckiem prezentacji multimedialnej i rozmowy na temat zwyczajów, tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi. 

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

3. Wielkanocna karta pracy

GRUPA VI 6-LATKI

1.Zachęcanie do wspólnego śpiewania piosenki, pt. „Skacze zając”.

https://youtu.be/gHwW-cgUup8

„Skacze zając”

Skacze drogą zając, skacze pomalutku,

Przykucnął za płotem – hop

i już w ogródku.

Kic, kic, kic cichutko skrada się do domu,

Każdemu zostawia prezent po kryjomu.

Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem.

Słoneczne pachnące Święta wielkanocne.

(bis)

Idą chłopcy droga, idą pomalutku.

Przykucnęli cicho – hop

Hop i już w ogródku.

Naraz śmiech i wrzawa

Śmigus – dyngus! – krzyczą

I dziewczynki łapią i wodą je chlapią…

Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem.

Słoneczne pachnące Święta wielkanocne

(bis)

2.Zabawa dydaktyczna „Świąteczne wyrazy”. 

Drodzy Rodzice. 

Dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodzica. Podają liczbę sylab w wyrazie.

Wyrazy muszą być związane ze Świętami Wielkanocnymi np.  kurczątko, zajączek, baranek.

3.Ćwiczenia grafomotoryczne

ANGIELSKI

Domowa zabawa z językiem angielskim 

1.Zabawa na papierze ,,WSKAŻ”

Daj dziecku materiał oznaczony numerem 3. 

Rodzic wskazuje pokoje na obrazkach i mówi: bedroom / living room / kitchen / bathroom. Następnie wydaje dziecku polecenia: point to the living room. / point to the bathroom. / point to the bedroom. / point to the kitchen.

2.,,POKOLORUJ POKOJE” 

Rodzic ponownie wykorzystuje materiał oznaczony numerem 3. Przygotowuje kredki w kolorze niebieskim, żółtym, zielonym i fioletowym, mówi nazwy kolorów: blue / yellow / green / purple i po kolei podnosi odpowiednią kredkę. Dziecko słucha i powtarza. Następnie rodzic wydaje polecenia: Colour the kitchen yellow. / Colour the bathroom green. / Colour the living room purple. / Colour the bedroom blue.

3.,,POKOJE” 

Rodzic ponownie wykorzystuje materiał oznaczony numerem 3. Rozcina obrazki, pokazuje wybrane pokoje i prosi dziecko o nazwanie ich po angielsku: kitchen / bedroom / bathroom. Następnie wypowiada początki zdań: i sleep in the… (i udaje, że śpi) / i wash my hands in the… (i udaje, że myje ręce) / i cook in the… (i udaje, że miesza jedzenie w misce). Jeśli dziecko nie jest pewne swojej wiedzy, rodzic wyjaśnia mu znaczenie czasowników. Następnie ponownie rozkłada przed maluchem te same obrazki: kitchen / bedroom / bathroom i zachęca go do mówienia ćwiczonych wcześniej zdań w połączeniu z gestami. Zadaniem dziecka jest nazwanie za każdym razem odpowiedniego pokoju i wskazanie właściwego obrazka.