GRUPA I 3-LATKI

1. Zabawa dźwiękonaśladowcza:

Rodzic włącza muzykę (może to być np. ” Taniec kurcząt w skorupkach” ) Zadaniem dzieci jest poruszać się i wydawać dźwięki zgodnie z tym, co mają na obrazku ( obrazek kurczaczka, zajączka, baranka, kaczuszki, baranka) Wcześniej musi nastąpić omówienie wyglądu, zachowania, oraz specyficznego dla każdego ze zwierząt sposobu poruszania się) . Wyjaśniamy również, iż każdy obrazek ma przypisany ruch i gdy prowadzący wypowie, np. „zajączki” to wtedy zajączki – dzieci -robią to co jest im przypisane (zajączki kicają, baranki się kłaniają, kurczaczki machają, a pisanki się obracają).

2. Zagadki Wielkanocne dla naszych 3-latków 

Ma skorupkę tak jak orzech,

ale bardzo, bardzo cienką

Na śniadanie zjeść je możesz,

raz na twardo, raz na miękko, (jajko)

Kolorowe jajka,

barwne malowanki.

moc jest na nich wzorków,

bo to są….(pisanki)

Jestem żółty,mały,puszysty

i z jajka się wykluwam.

Czy już wiecie,kto ja jestem? (kurczaczek)

Upiecze go mama dla synka,

upiecze go mama dla córek,

na Wielkanocnym stole

musi być pyszny …(mazurek)

W jakim dniu ,czy wiecie,

chociaż słońce świeci,

biega po podwórku

dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)

Juz białą serwetę ścielę

zieleń się owsie,zieleń.

Rośnij wysoko,nie zwlekaj,

bo cukrowy ktoś już czeka.

Kto ? (baranek)

Może być migdałowa,

piaskowa,

lukrowana

z rodzynkami

a każda zapachem kusi. (baba)

Piękny grzebień, kolorowe pióra,

jego żona to kura…(kogut)

Ma długie uszy i pięknie skacze,

zmyka przez pola,gdy psa zobaczy…(zając)

Ma długie uszy i pięknie skacze,

lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz,

a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,

na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.

Są barwne, kolorowe zrobione

z gałązek wierzby, bazi

lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.

Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,

a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki.  (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,

można z nich zrobić pisanki wspaniałe.   (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę

Przeznaczony.   (koszyk)

3. Opowiadanie pt. „Historia żółtego kurczątka”. Proszę przeczytać i omówić treść wraz z dzieckiem oraz pozwolić na swobodne wypowiedzi.

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą – kurką i tatą – kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wsakiwać na płot i piać donośnie – kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
– Pii, pii… pobaw się ze mną, mamo – prosiło.
– Ko, ko, ko – gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko, ko, ko Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo moje Maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
– Pi, pi… Nudzi mi się…Pobaw się ze mną tatusiu!
– Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo Maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie – kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
– Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee…
– Pi, pi… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
– Jak to, bee… Nie wiesz? No to posłuchaj:
Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat.
Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta baby i mazurki.
Święta potrzebne są tatusiom, żeby mogli zaczarować jajka w kolorowe pisanki.

GRUPA II 3,4-LATKI

1.„Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna.

Rodzice przedstawiają dziecku koszyk w którym są rzeczy związane ze Świętami Wielkanocnymi (palma, pisanka, kurczaczek, zajączek, serwetka, sól, pieprz itd……) oraz piłka, klocek, lalka, miś, itp. Dziecko wybiera te, które pasują do zbliżających się Świąt Wielkanocnych i próbuje z pomocą rodzica  przeliczać liczbę elementów znajdujących się w koszyczku.

2. „Pisanka”- wypełnienie gotowego szablonu plasteliną.

Gotowy szablon oraz sposób wykonania pisanki pod linkiem: 

Pisanki wyklejane plasteliną

3. Wyścig z jajem- zabawa ruchowa.

Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

GRUPA III 4-LATKI

1.Nasiona rzeżuchy do wykiełkowania potrzebują zaledwie 5-6 dni. A więc do dzieła.

– Kupcie nasiona rzeżuchy- są niemal w każdym sklepie. A na pewno znajdziecie je w sklepie   

  ogrodniczym.

– Przygotujcie pojemnik do uprawy- powinien być duży i płaski. Wystarczy talerzyk, czy 

  płaska salaterka, a nawet pokrywka od słoika.

– Przygotujcie podłoże- dno naczynia wyłożyć należy watą lub ligniną, a następnie je zwilżyć.

– Wysiejcie nasiona- nasiona rzeżuchy wysiewa się gęsto- ale jedno nie może wchodzić na 

  drugie. Spryskajcie je- przylgną do waty.

– Naczynie należy postawić w ciepłym i nasłonecznionym miejscu – może być parapet.

– Codziennie zwilżajcie  nasiona spryskiwaczem i pilnujcie by podłoże  było cały czas lekko wilgotne. Po 2-3 dniach powinny pojawić się kiełki. Gdy kiełki urosną możecie je ścinać i  jeść.

2. Wykonanie pracy  plastycznej ,,Kurczaczek’’

Rodzic daje dziecku kartkę z konturem kurczaka. Dzieci wydzierają kawałki żółtego papieru i przyklejają je na kurczaku. Następnie kolorują kredkami dziobek i nogi kurczaka. Na koniec na dole strony pod kurczakiem rysują trawę.

3. „Jak się bawić”-włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku. Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie! Zaufaj także swojemu dziecku. Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę.

Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz… Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało. To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów. Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.

GRUPA IV 5-LATKI

1. Zachęcam wszystkie dzieci do rozmów z rodzicami nt. zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Jeśli macie w domu książkę z przygodami kota Filemona M. Nejmana i Sł. Grabowskiego, to proponuję wysłuchać opowiadanie pt. „Wielkanoc kota Filemona”; jeśli nie macie książki, to obejrzyjcie filmik pt. „Wielkanocne sprzątanie”, również o kocie Filemonie. https://www.dailymotion.com/video/x1kgads

Zwyczaje wielkanocne, to nie tylko pisanki, czy śmigus dyngus, ale także wielkanocne (wiosenne) porządki, palmy wielkanocne, święconka, wielkanocne baby, baranek, dzielenie się poświęconym jajkiem, itd. Ciekawe, czy ktoś mi wytłumaczy, jaka jest różnica między pisanką a kraszanką?

2. Zachęcam Was do wysłuchania i nauki krótkiej piosenki o kurce i pisankach. https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

I. Pewna mała biała kurka

ukręciła pędzel z piórka.

Zniosła jaja o poranku

i maluje je na ganku.

Rf. ajajaj ajajaj i pisanki robi z jaj / 4 x

II. Sto kolorów nałożyła

listeczkami ozdobiła.

Przy tym cieszy się i skacze

koko koko głośno gdacze.

RF. ajajaj ajajaj i pisanki robi z jaj / 4 x

3. Krasnal Tadzio pomoże Wam narysować kurczaczka – pisklaczka, a Wy dorysujcie mu jeszcze piękne, wiosenne tło:).

https://www.youtube.com/watch?v=fFvixdpdsjc

GRUPA V 4,5-LATKI

1. PIOSENKA „Maszeruje wiosna”

I. Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna 

a ptaki wokoło

lecą i świergoczą

głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku

trzyma kwiat gdy go

w gorę wznosi 

zielenieje świat!

II. Nosi wiosna dżinsową

kurteczkę na ramieniu

małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi

balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna…

III. Wiosno, wiosno

nie zapomnij o nas 

każda trawka chce 

być już zielona.

Gdybyś zapomniała inną

drogą poszła 

zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna…

2. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz”. Utrwalanie charakterystycznych cech wiosny.

Zadajemy dzieciom pytania, które stwierdzają prawdę lub fałsz. Dzieci podnoszą do góry rączkę, gdy zdanie stwierdza prawdę.

Wiosną zakładamy grubą czapkę i rękawiczki?

Teraz jest pora roku, którą nazywamy wiosną?

Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów?

Zima jeździmy na wakacje i kąpiemy się w morzu?

Zimą lepimy bałwana?

Wiosną kolorowe liście spadają z drzew?

Jesienią zbieramy grzyby i kasztany?

W zimę chodzimy w sandałkach?

Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty?

3. „Bazie” – ćwiczenia oddechowe.

Wykonanie bazi:

z karbowanej bibuły wycinamy kwadrat o wymiarach 7 cm x 7 cm,

wkładamy do niego skrawki bibuły, waty, zwijamy tworząc torebkę,

z jednej strony przyklejamy, łezkę z brązowej folii samoprzylepnej lub kolorowego papieru. 

Dzieci stoją w dowolnie wybranych przez siebie miejscach. Umieszczają po kilka bazi na powierzchni dłoni i próbują je zdmuchnąć.

GRUPA VI 6-LATKI

1.Nauka wiersza W.Broniewskiego ,Śmigus” 

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie z kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana.

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Jak nazywa się zwyczaj oblewania wodą?

W który dzień oblewamy się wodą?

Jak należy się zachowywać wobec innych osób? 

2.Konkurs plastyczny na najładniejszą kartę i ozdobę świąteczną- technika dowolna. Propagowanie tradycji Świąt Wielkanocnych. Kultywowanie wartości rodzinnych. 

3.Zabawa ,,Rysowanie na plecach” 

Dziecko kładzie się na brzuchu lub siada w wygodnej pozycji. Rodzic rysuje na plecach różne symbole albo prote rysunki (słońce, chmurkę, dom, drzewo, itp.) .Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co zostało narysowane. Jeśli odpadnie następuje zamiana.