GRUPA I

1. Proszę przygotować  kółka ( mogą być papierowe, plastikowe) i kilka patyczków. Rodzic siada naprzeciwko dziecka, każdy ma swój zestaw figur, następnie układa wzór i mówi,np: kółko, kółko, patyk. Dziecko nazywa figury i układa taki sam wzór i nazywa figury.
Następnie rodzic między kółkami układa patyczki. Dziecko wraz z rodzicem powtarza: kółko, patyk, kółko, patyk. Dziecko układa taki sam wzorek, odczytując to, co ułożyło (rodzic między kółkiem a patykiem układa kolejny patyk-krzyżyk. Dziecko powtarza wraz z rodzicem: kółko, krzyżyk, kółko, krzyżyk. Dziecko układa taki sam rytm.) Można zaproponować by dziecko ułożyło i nazwało swój wzorek.
2. Proszę przygotować: pudełko z dwoma otworami do wkładania rąk, mała piłka, laleczka, kredka, książeczka, klocek. W pudełku zrobione są otwory, przez które dziecko może włożyć obie ręce. Do pudełka rodzic wkłada: małą piłkę, laleczkę, kredkę, książeczkę i klocek. Dziecko rozpoznaje przez dotyk jedną rzecz i podaje jej nazwę. Po wyjęciu przedmiotu i sprawdzeniu, czy dobrze odgadło, określa, co można robić przy użyciu tej rzeczy z mamą, tatą, np. bawić się piłką – rzucać, kopać, odbijać; bawić się laką – karmić, ubierać; rysować kredkami – kwiaty, domek itp.; z książką – oglądać obrazki, słuchać, jak mama czyta; budować z klocków – zamki, domy.
3. Proszę aby dziecko wykonało pracę plastyczną z użyciem plasteliny- „Słońce i chmury”
(Zał. nr 1).
Proszę zapytać, jakiego koloru jest słońce,jakiego chmury.  Dziecko urywa kawałki plasteliny w odpowiednim kolorze i nakleja na kontury słońca i chmury. Proszę zwrócić uwagę, żeby dzieci urywały malutkie kawałki i starały się dociskać plastelinę do kartki.

 

GRUPA II 3,4- LATKI

1. „Dzieci z różnych stron świata” – prezentacja multimedialna.
Na początek zobaczcie filmik przedstawiający dzieci z różnych stron świata.
Zwróćcie uwagę że każde z nich jest inne, ma inny kolor skóry, inny kształt oczu, inne
fryzury i ubrania. Zapewniam was jednak że pomimo tego że różnią się wyglądem, wszystkie
dzieci chcą się bawić, być bezpieczne i kochane.
Link: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=UP9P0uB2Llw&feature=emb_title
2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je
kilkakrotnie. Język wyruszył w podróż dookoła świata (dziecko rysuje koła językiem, po
górnej i po dolnej wardze). Wędrował przez góry i doliny (dziecko unosi język za górne i za
dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (dziecko czubkiem języka dotyka do górnego
wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dziecko
wysuwa wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał
się z każdym osobno (dziecko dotyka językiem każdego zęba osobno na górze i na dole).
Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dziecko przesuwa język do prawego i do
lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami
(dziecko przesuwa język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dziecko chowa
język za dolne zęby).
3. „Murzynek Bambo” – praca plastyczna. Rodzicu wspólnie z dzieckiem wykonajcie
(dowolną techniką) Murzynka Bambo. Do wykonania pracy proponujemy wykorzystać:
brązową plastelinę, ziarenka kawy, płatki śniadaniowe – kulki czekoladowe, płatki
kosmetyczne, włóczkę, farby plakatowe itp.

GRUPA III 4-LATKI

1. Nauka wiersza S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy”.
Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak:
Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty.
Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar.
Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie,
a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie!
Rozmowa na temat wiersza:
– Jakie znasz „magiczne słowa”?
– Kiedy używamy „magicznych słów?”
– W jaki sposób należy postępować aby być lubianym i szanowanym przez innych?
2. Dobre i złe zachowania – rozmowa w oparciu o ilustrację.
Dziecko opowiada treść ilustracji, a następnie wskazuje zachowanie poprawne oraz
zachowanie niewłaściwe.
https://i.pinimg.com/474x/bf/c9/88/bfc988b6480abacc3fe6fdb2b3edfbda.jpg

3. Marionetki – zabawa naśladowcza.
Dzieci ćwiczą parami z rodzicami. Jedno jest marionetką leżącą na podłodze, drugie
animatorem pociągającym za wyimaginowane sznureczki w celu nadania marionetce
określonego kształtu. Nie wolno dotykać się bezpośrednio, ani porozumiewać
werbalnie.

GRUPA IV 5-LATKI

1. Quiz ekologiczny

Zagadki:

– Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki. (śmietnik)

– Stoją głodne i czekają
na ulicy i na skwerku:
na patyczki od lizaków
i papierki od cukierków. (kosze na śmieci)

– Twoim latawcom latać pozwala,
czasem ogromne drzewa powala.
Jesienne liście z gałęzi rwie.
I zawsze wieje tam, dokąd chce……(wiatr)

Odpowiedz TAK lub NIE:

  • Czy wiewiórki budują gniazda?
  • Czy jaskółki odlatują na zimę do ciepłych krajów?
  • Czy owoce dębu to kasztany?
  • Czy weterynarz leczy chore zwierzęta?
  • Wodę należy oszczędzać
  • W parku można śmiecić
  • Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
  • Śmieci wrzucamy do kosza
  • W lesie krzyczymy
  • Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze
  • Hałas szkodzi zdrowiu

2. Zabawa pt. „Ziemia, woda, powietrze”

Uczestnicy tworzą koło , jedna osoba staje w środku z małą piłką i rzuca ją kolejno do uczestników zabawy, wymieniając jakieś środowisko: powietrze, las, morze, łąka…
Osoba, do której rzucono piłkę chwyta ją i ma wymienić przynajmniej jedno zwierzę, zamieszkujące dane środowisko, następnie odrzuca piłkę. Po rzuceniu piłki kolejno do wszystkich uczestników do środka wchodzi inna osoba. Poszczególne środowiska mogą wymieniać rodzice.

3. Zachęcam wszystkich do zbudowania „oczyszczalni ścieków”. Pomoże Wam w tym krótki film –https://vimeo.com/224050213

GRUPA V 4,5-LATKI

1. Wysłuchanie wiersza B. „Prawa małego dziecka”.
Chodź jestem jeszcze mały,
to też mam swoje prawa:
mam prawo bawić się;
mam prawo świat poznawać.
I ja, i inne dzieci
bezpiecznie chcemy żyć.
I wiemy, że nie wolno
nas krzywdzić ani bić.
Dorośli także wiedzą,
że mamy swoje prawa.
Należy ich przestrzegać,
Bo to jest ważna sprawa.
2. Rozmowa pt.;”Nasze prawa”;
Rodzic zachęca dziecko, by zastanowiło się, co jeszcze sprawia, że czuje się bezpiecznie i szczęśliwe. Kończy zdanie: Mam prawo do…;, a rodzic zapisuje wypowiedź dziecka na dużym arkuszu szarego papieru, który zawiesza w widocznym miejscu w pokoju.
3. Praca plastyczna „Które z praw dziecka jest dla mnie najważniejsze?”
Dziecko rysuje kredkami na podany temat.

GRUPA VI 6-LATKI

1.,,Wszystkie dzieci lubią się bawić „-mierzenie długości stopa za stopą.Rozwijanie umiejętności mierzenia.
2.,,Portret kolegi „-rysowanie kredkami świecowymi. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
3.Zabawy taneczne przy muzyce.Rozwijanie poczucia rytmu.